Brandstofcel-elektrische trekker-opleggers: overzicht van de technologie en het brandstofverbruik

Deze studie analyseert de toepassing van brandstofcellen in trekker-opleggers voor lange afstanden, met inbegrip van technologische trends van de aandrijflijn, brandstofcelunits tot waterstofopslag. Bovendien wordt het waterstofverbruik van brandstofceltrekker-opleggers onder typische bedrijfsomstandigheden in Europa gekwantificeerd en worden het laadvermogen en de energie-efficiëntie van brandstofcel-, batterij-elektrische en dieseltechnologieën vergeleken.

Afhankelijk van de grootte van de waterstofopslagtank varieert het waterstofverbruik van brandstofcelopleggers tussen 9 kg/100 km en 9,2 kg/100 km. Met de verwachte verbetering van de technologieën voor het laden van vrachtwagens op de weg, het lichter maken van materialen, de aandrijflijn en de efficiëntie van brandstofcellen, kan het brandstofverbruik van vrachtwagens met bijna 30% worden verbeterd, tot 6,6 kg/100 km tot 6,7 kg/100 km. Het waterstofverbruik van vrachtwagens is echter zeer gevoelig voor het laadvermogen, en het verbruik zou met 20% kunnen toenemen bij maximale laadvermogens ten opzichte van de gemiddelde laadvermogens die in VECTO zijn gedefinieerd.

Uit de studie blijkt dat elektrische trekker-opleggers met brandstofcellen 10% tot 12% energie-efficiënter zijn in vergelijking met gelijkwaardige dieseltrucks op tank-tot-well niveau, terwijl batterij-elektrische trucks ten minste 50% efficiënter zijn dan hun tegenhangers met brandstofcellen bij langeafstandsvervoer en 55% tot 60% efficiënter dan dieseltrucks.

Vanuit het oogpunt van het bruto voertuiggewicht hebben brandstofceltrekkers een vergelijkbaar laadvermogen als hun dieseltegenhangers. Beperkingen in verband met het ontwerp en de locatie van het waterstofopslagsysteem kunnen er echter toe leiden dat het aandeel van de belasting op de aangedreven as dat het gewicht van de geladen oplegger draagt, toeneemt, wat resulteert in een lager laadvermogen. Anderzijds hebben batterij-elektrische trekker-opleggers te lijden onder verlies van laadvermogen voor toepassingen met dag kilometers van meer dan 500 km. Tegen 2030 zal de verbetering van de energie-efficiëntie voor alle aandrijftechnologieën, samen met het lichter maken van het materiaal, het verlies aan laadvermogen van batterij-elektrische trekker-opleggers minder erg maken, zelfs voor zeer grote rijafstanden van 1 000 km.

Als u over oplaadinfrastructuur of andere vormen van elektrische mobiliteit wilt praten, neem dan gerust contact op met bge@bruggegeeftenergie.be of 0475 427135 , onze toegewijde specialisten staan ​​u graag te woord aan jou.