Elektrificatie van “last mile delivery”: een vergelijking van de totale kostprijs van batterij-elektrische lichte vracht en diesel bestelwagens in België

Koerier -bestelwagens zijn in volume uitgedrukt een van de belangrijkste segmenten van lichte voertuigen in Europa, met een marktaandeel van 11% in 2020.

Hun voorspelbare dienstregeling en relatief korte routes maken van “last mile delivery” voertuigen een uitstekende kandidaat voor elektrificatie.

Uit analyse blijkt ook dat het aanpassen van de grootte van de batterij aan het dagelijkse aantal afgelegde kilometers en de energiebehoefte, kan helpen om het verschil in aankoopprijs tussen de elektrische bestelwagen en zijn diesel tegenhanger te verkleinen.

Bovendien blijkt dat batterij-elektrische aandrijflijnen minder gevoelig zijn voor schommelingen in de energieprijzen dan diesel bestelwagens omdat ze een lager energieverbruik per km hebben.

Hierdoor is hun TCO minder gevoelig voor schommelingen in de laadkosten dan de gevoeligheid van diesel voor de stijging van de fossiele brandstoffenprijs.

De investeringskosten voor de aanschaf van elektrische bestelwagens zijn, afhankelijk van de omvang van de batterij, nu ongeveer 40% hoger dan de conventionele voertuigen.

Een deel van deze meerkosten kunnen worden terugverdiend door de lagere operationele kosten. Hoewel de prijs naar verwachting snel daalt bij massaproductie van bestelwagens en af-fabriek elektrische vrachtwagens, sluiten logistieke dienstverleners niet uit dat elektrisch vervoer door de extra investeringen en bijkomende kosten voorlopig duurder zal zijn dan vervoer met dieselvoertuigen.

Dat vraagt om een dialoog met de opdrachtgevers.