“Van bereikangst naar bereikbewustzijn”

Als de vrachtwagenindustrie pariteit wil bereiken, moeten de transportvloten nu beginnen met de elektrificatie.

Ik heb een paar bedenkingen bij dit alles.

Naarmate de wow-factor wegebt, wordt het hoe-te-doen steeds belangrijker.

Uitdagingen voor elektrificatie

Ten eerste ligt 2035 een eindje in de toekomst, maar gelijkschakeling gebeurt niet van vandaag op morgen. En als we die pariteit willen bereiken, moeten de vloten nu beginnen met hun elektrificatie…

Onduidelijkheden: Het is een grote verandering die nog niet eerder is gedaan, met verschillende doelen.

Gemengde teams: Elektrificatie zal niet van vandaag op morgen gebeuren en jarenlang zullen vloten een mix van ICE-voertuigen en EV’s hebben. Dat vereist gespecialiseerde chauffeurs dispatchers en verschillende systemen voor het volgen en beheren van voertuigen. Het zal lastig zijn om alles in één platform onder te brengen.

Veranderingsbeheer: Nieuwe regels en verantwoordelijkheden zullen het dagelijkse werk van een wagenpark beïnvloeden. Hoe beheert een wagenparkbeheerder een gemengd wagenpark? Hoe integreren ze die in de dagelijkse werkzaamheden? Wat gebeurt er wanneer een bepaalde vloot volledig is overgeschakeld?

Leidende rollen voor het elektrificeren van vloten

De aanjagers in de organisatie die de verandering aansturen zijn de verbindende schakel naar versnelde elektrificatie. Dat komt neer op vier sleutelrollen: Elektrificatiemanager, vlootmanager, dispatchers en chauffeurs.

Elektrificatiemanagers staan in de frontlinie van de overgang. Zij identificeren en formuleren een strategie voor de algemene mogelijkheden van elektrische voertuigen voor een bedrijf en werken samen met belanghebbenden aan emissiedoelstellingen, en welke soorten methoden, normen en technieken het beste werken.

Wagenparkbeheerders zullen de meeste veranderingen in de dagelijkse werkzaamheden moeten behandelen, afleidingen tijdens de overgang minimaliseren, ervoor zorgen dat voertuigen goed worden beheerd, en KPI’s bijhouden waarover zij rapporteren aan de organisatie.

Expediteurs en chauffeurs werken in de frontlinie en staan voor de grootste uitdagingen om zich aan te passen aan het werken met elektrische voertuigen. Wat kunnen transportbedrijven doen om de angst te minderen en ervoor te zorgen dat hun werknemers EV-vriendelijke rijgewoonten ontwikkelen?

Gefaseerde invoering van de Fleet EV’s

Deze rollen moeten een elektrificatieplan gefaseerd uitvoeren.

Bij het opstellen van een plan en het uitwerken van strategieën en doelstellingen zijn de twee belangrijkste personen de elektrificatiemanagers en wagenparkbeheerders. E-managers beoordelen de tekorten voor het opladen, kijken naar alle EV en zoeken uit welke ICE-voertuigen moeten overstappen. Ze houden rekening met de langetermijnvisie van de algemene infrastructuurplanning en partnerschappen.

“Van bereikangst naar bereikbewustzijn”

“Mensen in de frontlinie maken zich zorgen over voldoende opladen. Stel ze gerust zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken.”

EV-bestuurders aan boord krijgen

Veel beslissingen over veranderingen worden genomen op schuivend zand onder druk van externe krachten “Wat zijn de totale kosten van eigenaarschap vandaag versus over 18 maanden?” belastingen, stimuleringsmaatregelen, actieradius, beschikbaarheid, uitrusting en infrastructuur.
Veel vragen leiden tot een nieuwe reeks uitdagingen.

Bij chauffeurs is het doel om bereikbewustzijn te creëren om de angst te overwinnen die een van de grootste belemmeringen voor elektrificatie is. Denk verder dan wat we vandaag doen.

De verschillende oplaadscenario’s — werk, thuis, openbaar, onderweg — hebben allemaal invloed op bestuurders en kosten. Dat betekent dat wagenparkbeheerders betrokken moeten raken bij delen van de organisatie waar ze nog niet eerder in hebben gezeten. Zet de bestuurder centraal bij de beslissingen. Focus op de gebruikerservaring

Wagenparkbeheerders moeten nagaan welke oplaadtijden nodig zijn voor de opladers en hoe die kunnen worden geïntegreerd in de bedrijfscycli.

Als je het oplaadscenario samenstelt, moet je nadenken over waar je de energie vandaan haalt en hoeveel tijd het kost. Medewerkers zullen opladen wanneer en waar ze moeten, bouwt de beste opties en beschikbare scenario’s die kosten- en tijdsefficiënt zijn.

90% van de wagenparkbeheerders gelooft dat EV de onvermijdelijke toekomst is van commerciële wagenparken