Hoe kunnen gemeenten overstappen op waterstof en het vervoer koolstofvrij maken?

Hoe!

Overheden en lokale vervoersinstanties kunnen het voortouw nemen bij het koolstofvrij maken van het transportsysteem in West-Vlaanderen. Door het wagenpark te vervangen door emissievrije voertuigen kunnen gemeenten het goede voorbeeld geven en, wat nog belangrijker is, de infrastructuur opzetten die anderen in staat stelt dit voorbeeld te volgen. Gemeente  en transportbedrijven moeten daarom de beschikbare opties voor het koolstofvrij maken van vervoer zorgvuldig overwegen. De beslissingen die zij vandaag nemen, zijn van invloed op de keuzes die andere wagenparkbeheerders morgen kunnen maken.

Waarom!

De belangrijkste voordelen van waterstof-brandstofcellen ten opzichte van accu’s is dat ze sneller kunnen worden bijgetankt en een goede actieradius hebben (meestal 350-500 km). Deze kenmerken maken ze ideaal voor bestelwagens, vuilniswagens, vrachtwagens en bussen en andere grote voertuigen die voortdurend in gebruik zijn.

Maar om met waterstoftechnologie aan de slag te kunnen, moeten gemeenten en transportsector eerst de infrastructuur voor het tanken uitbouwen. Als u uw vervoersvloot koolstofvrij wilt maken, maar niet weet waar u moet beginnen, vindt u bij Brugge geeft energie alles wat u moet weten om met waterstofinfrastructuur aan de slag te gaan.

Welke voertuigtypes kunnen op waterstof worden omgebouwd?

De reeks voertuigtypes die op waterstof rijden, breidt zich uit en omvat nu bussen, auto’s, vuilniswagens, veegmachines, strooiwagens, trekkers, tractors, bestelwagens en zelfs vorkheftrucks. Waterstof is vooral geschikt voor grote en zware elektrische voertuigen, omdat er geen grote accu’s nodig zijn, de actieradius vergelijkbaar is met diesel en er snel en op een vertrouwde manier kan worden getankt.

Hoe groot moet het project zijn om levensvatbaar te worden – en hoe kan ik het financieren?

U kunt de reis naar emissievrije wagenparken beginnen met een enkel waterstoftankstation dat groot genoeg is voor ongeveer 8 truks en een klein wagenpark. Of u kunt uw krachten bundelen met andere organisaties om een gedeelde tankfaciliteit te bouwen met een groter voertuiggebruik, waardoor de prijs van waterstof drastisch kan dalen. Als u klein wilt beginnen en wilt bouwen naarmate de vraag toeneemt, is dat ook geen probleem. U kunt het ontwerp en de bouw van uw tankstation modulair aanpakken.

Als u zich vastlegt op een tankstation met grote volumes, kan een waterstofbrandstofspecialist het zelfs voor u financieren.

Hoeveel ruimte heb ik nodig voor een waterstofopslag en -tankstation?

Naast de waterstofpompen heeft een tankstation ook ruimte nodig om de waterstof op te slaan en een elektrolyse om de waterstof te produceren. De ruimte die nodig is, is echter meestal niet groter dan een traditioneel tankstation. Lay-outs kunnen zo worden ontworpen dat ze in bijna elke ruimte passen en locaties kunnen indien nodig veilig binnen een woonwijk worden gesitueerd.

Hoe lang duurt het om een waterstofinstallatie bedrijfsklaar te maken?

De typische totale bouwtijd bedraagt ongeveer 15-18 maanden. Dit omvat de bouwvergunning, civieltechnische werkzaamheden, constructie en inbedrijfstelling. De huidige doorlooptijd voor waterstofelektrolyse-installaties bedraagt ongeveer 12 maanden en voor compressietanks ongeveer negen maanden.

Hoe kan ik beginnen?

Kiezen voor het tanken van waterstof om uw transportvloot koolstofvrij te maken is eenvoudiger dan u denkt – en als u eenmaal over de infrastructuur beschikt, is het eenvoudig om op te schalen en andere wagenparkbeheerders te helpen hun voertuigen ook koolstofvrij te maken. De eerste stap is het vinden van de juiste partner. Een goede specialist in waterstofbrandstof moet het hele project kunnen beheren, van de beoordeling van specifieke vervoers- en infrastructuurbehoeften tot advies over de financiering, het ontwerp en de ontwikkeling van de installatie. Hij kan de installatie zelfs voor u exploiteren en onderhouden.