2024: Het Kantelpunt in de Verduurzaming van Vrachtvervoer

De transportsector staat voor een enorme uitdaging. Terwijl fabrikanten de afgelopen tien jaar keihard hebben gewerkt aan emissievrije vrachtwagens, is 2024 het jaar waarin de sector een duidelijk signaal afgeeft: de voorgestelde regelgeving sluit niet aan bij de realiteit.

De Stand van Zaken

Laten we eerlijk zijn: transportbedrijven hebben zich constructief opgesteld. Ze gaven fabrikanten ruim de tijd om Zero Emission Vehicles (ZEV) te ontwikkelen. Maar nu blijkt dat met name voor lange afstanden de technologie nog niet klaar is. Batterij-elektrische en waterstof-aangedreven vrachtwagens zijn niet alleen fors duurder, ze kunnen qua actieradius en tank-/laadtijden simpelweg niet concurreren met diesel tanken-/waterstof komt in de buurt maar zie niet gebeuren in de eerste komende jaren.

Waar Wringt de Schoen?

Voor korte ritten en regionaal transport werken emissievrije trucks prima. Het echte hoofdpijndossier is het langeafstandsvervoer. Laadinfrastructuur en de operationele beperkingen zijn aanzienlijk. Een eerlijke vergelijking met dieseltrucks valt momenteel in het nadeel uit van ZEV’s.

De Energiekostenpuzzel

Wat me vooral zorgen baart, is dat er nog steeds geen doorbraak is in de laadkosten. De prijs per kilowattuur voor het laden van elektrische vrachtwagens kan simpelweg niet concurreren met diesel. Dit is een cruciaal aspect dat vaak onderbelicht blijft in de discussie. Zonder competitieve energiekosten wordt de business case voor elektrisch transport wel heel lastig.

Een Pragmatische Stem uit Zweden

Interessant genoeg komt er een verfrissend geluid uit onverwachte hoek. Volvo Group, bekend als voorvechter van emissievrije technologie, pleit voor een genuanceerde aanpak. Hun boodschap: we kunnen dieselmotoren nog schoner maken én verschillende brandstoffen zullen nog jaren een rol spelen in langeafstandstransport.

Wat Nu?

2024 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin de sector haar stem liet horen. Niet uit verzet tegen verduurzaming – integendeel. De economie is juist ingericht om deze transitie mogelijk te maken. Maar vlootmanagers, die dagelijks met de praktijk te maken hebben, roepen op tot verstandig beleid. Beleid dat zowel het milieu als de economie dient.

Tot Slot

De boodschap is helder: ja tegen verduurzaming, nee tegen onrealistische deadlines.

De sector vraagt niet om een terugkeer naar het verleden, maar om een werkbaar pad naar de toekomst. Zonder oplossing voor de energiekosten en met de huidige technologische beperkingen, lijkt dat pad nog behoorlijk hobbelig.

Nu is het aan beleidsmakers en Europa om te luisteren naar de praktijkervaring.