Als je je ooit hebt afgevraagd waarom “DC Fast Charging” wordt genoemd, antwoord is eenvoudig. “DC” verwijst naar “gelijkstroom”, het type stroom dat batterijen gebruiken.
Niveau 2 laadstations “AC”, of “wisselstroom”, die vindt u in typische huishoudelijke stopcontacten. EV’s hebben “onboard laders” in de auto die wisselstroom omzetten in gelijkstroom voor de batterij. DC-snelle laders zetten de wisselstroom om in DC binnen het laadstation en leveren direct DC-stroom aan de batterij, waardoor ze sneller laden.
Naarmate EV’s een groter bereik krijgen en de technologie voor het snel opladen vordert, zie ik meer bedrijven die geïnteresseerd zijn in het snel opladen. Aangezien EV’s tegen 2040 naar verwachting 58% van de verkoop van nieuwe passagiersvoertuigen zullen uitmaken (en 31% van het hele wagenpark!), moet elke organisatie een manier vinden om EV-bestuurders te bedienen.
Het tankstation model is voorbij (denk in plaats daarvan mobiel)
Ik zie het als een soort van overgang van vaste naar mobiele telefoons. Mobiele telefoons zijn ontwikkeld door mensen die zich afvroegen waarom moet ik ergens naartoe om te bellen. Waarom kan ik dat niet overal doen? Hetzelfde geldt voor het opladen van EV. Waarom moet ik ergens anders heen? We mogen verwachten dat we overal opladen waar we parkeren. EV opladen betekent dat ik niet ergens anders naartoe hoef te gaan om te tanken.
Meestal gebruiken EV-bestuurders niveau 2 AC-laders, wat ongeveer 40 km bereik per oplaad uur oplevert. De meeste auto’s staan meer dan 90% van de tijd geparkeerd, dus er is voldoende gelegenheid om op te laden. Dit betekent dat DC snel opladen niet de primaire methode is voor het tanken van de meeste EV’s.
Waar snel opladen past
Hoewel het niet de primaire manier is waarop EV-bestuurders opladen, biedt DC snel opladen een handige optie voor EV-bestuurders wanneer ze voor een korte tijd geparkeerd staan, of het nu gaat om het maken van een lange reis of het bezoeken van quick-stop retail of restaurants. Het kan ook een belangrijk onderdeel zijn van de laadmix voor lichte, middelzware of heavy-duty vloten die opgeladen moeten blijven voor hun routes.
Wat is het verschil tussen AC- en DC-opladen en hoe weet u of snel opladen geschikt is voor uw locatie? Onafhankelijk advies bel 0475427135
Snel opladen met gelijkstroom: precies goed voor sommige situaties
DC-snelladen heeft veel voordelen, meer chauffeurs per dag bedienen. Het brengt ook kosten met zich mee: de stations zelf zijn duurder, de installatie is uitgebreider en je hebt meer elektriciteit nodig. Toch kan de investering de moeite waard zijn voor locaties met veel verkeer langs hoofdwegen of voor wagenparken met bedrijf kritische oplaadbehoeften.
Stations met een netwerkfunctie zijn een must bij elke oplaadsnelheid.
Het maakt niet uit welke laadsnelheid u kiest, u wilt kiezen voor oplaadoplossingen in een netwerk. EV-bestuurders kunnen uw netwerkstations vinden via een mobiele app en uw bedrijf bezoeken terwijl ze laden. Netwerkoplossingen voor opladen geven u Cloud gebaseerde controle over wie toegang heeft tot uw stations en hoeveel het chauffeurs kost om op te laden, en ze leveren gegevens over hoe mensen op uw locatie opladen.
Bovendien zijn netwerkstations economisch gezien zinvol, omdat slim stroombeheer de elektrische capaciteit van de stations kan spreiden, waardoor dure infrastructuur-upgrades worden vermeden. Netwerkoplossingen kunnen via de internetverbinding updates krijgen, zodat ze altijd op de hoogte zijn van de nieuwste functies voor u en de chauffeurs. Wanneer u kiest voor een mix van AC- en DC-laden, kunt u ook prioriteit geven aan DC-snelladers om te garanderen dat die stations altijd een maximumcapaciteit leveren wanneer dat nodig is.
De informatie in deze post is een begin, maar er is nog veel meer te leren over het opladen van EV- en de snelheden.
Wij vinden altijd een oplossing voor al uw wensen!
Wilt u meer informatie over het aansluiten bij BGE-inkoopcollectief?
Ja, ik wil graag meer informatie