Onbeveiligde EV-oplaadinfrastructuur een uitnodiging voor hackers?

Gisteren was ik mijn wagen aan opladen bij openbare DC lader in Aalter maar is dat wel veilig ?  We  worden regelmatig geconfronteerd  met geavanceerdere kwaadwillige cyberhackers die de veiligheid en privacy bedreigen.

Cyberbeveiliging voor oplaadstations voor elektrische voertuigen (EV).

Meer dan de helft van bedrijven kreeg anno 2023 te maken met een recent datalek. Ook ongeplande storingen veroorzaakt door cyberaanvallen nemen toe, en worden steeds kostelijker.

Hackers gaan bij hun aanvallen vaak verder dan het eerste punt van inbraak. Ze kunnen bijvoorbeeld een ransomware-aanval uitvoeren op een ziekenhuis door een enkele terminal op een verpleegkundigenpost aan te vallen, met de bedoeling om controle te krijgen over het hele netwerk. Hoewel een hacker het misschien niet zo aantrekkelijk vindt om een onveilig laadstation van een elektronisch voertuig (EV) aan te vallen, kan het aantrekkelijker zijn om toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens via het systeem van het voertuig.  Toegang krijgen tot het volledige elektrische netwerk zou voor de meeste hackers een grote prestatie zijn.

Terwijl we nieuwe laadstations voor elektrische auto’s introduceren in een bestaande infrastructuur, zijn we geneigd om het te beschouwen als een all-inclusive elektrisch netwerk, dat minder gevoelig lijkt voor cyberaanvallen. De kerntechnologie van elektrische auto’s is wel kwetsbaar. Omdat alle verbindingen tussen het voertuig, de lader, de processor en het elektriciteitsnet elektronisch zijn, kunnen ze worden gehackt.

Bij cyberbeveiliging hebben we het over aanvallen, die verwijzen naar de toegangspunten die een hacker kan gebruiken, net zoals een inbreker de ramen en deuren van je huis zou bekijken. De toevoeging van EV-laadstations aan het elektriciteitsnet vergroot het aanvalsoppervlak, en elke auto die er verbinding mee maakt vergroot het nog meer.

Door ons ouder wordende infrastructuur is ons elektriciteitsnet kwetsbaar. Meer dan 70% van het netwerk is 30 jaar oud. Toen deze systemen werden gebouwd, werd er geen rekening gehouden met dit soort beveiliging.

De recentste methode om het risico op aanvallen op software en hardware te verkleinen is ‘security by design’. Deze methode houdt in dat beveiliging in elke fase van een product wordt ingebouwd, van het begin tot het einde, in plaats van te vertrouwen op één entiteit in de laatste fase.

De infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen vereist deze aanpak.

Overheden moeten vanaf het begin rekening houden met beveiliging en eisen dat leveranciers het gebruik van geavanceerde beveiligingsmaatregelen aantonen om aanvallen te voorkomen. De gegevens van consumenten beschermen en mogelijke schade aan of verstoring van de laadinfrastructuur of het elektriciteitsnet vermijden.

It bedrijven, hogescholen en overheidsinstanties kunnen de sector helpen bij het waarborgen van de veiligheid bij het bouwen van EV-oplaadstations.

De best mogelijke bescherming bieden voor oplaadvoorzieningen is essentieel en zinvol. Zou jij je auto tanken bij een tankstation waarvan de kans groot is dat je creditcardgegevens uitlekken naar criminelen?

Vertrouwen is de sleutel tot tevreden klanten. Het beschermen van de laadinfrastructuur van elektrische auto’s tegen cyberaanvallen komt niet alleen ten goede aan EV-eigenaren. We hebben er allemaal baat bij als onze persoonlijke gegevens en het hele elektriciteitsnet veilig blijven voor online criminelen.