De transitie naar elektrische vrachtwagens in de logistieke sector is onvermijdelijk, maar vereist een doordachte aanpak en ondersteuning van de overheid. Hier zijn de kernpunten:
- Behoefte aan een langetermijnvisie:
- De overheid moet een duidelijk stappenplan opstellen voor de komende 20-30 jaar
- Realistische doelstellingen met haalbare tussentijdse mijlpalen zijn cruciaal
- Bedrijven hebben zekerheid nodig om langetermijninvesteringen te kunnen plannen
- Geleidelijke implementatie:
- Start met pilotprojecten: één of twee elektrische vrachtwagens per bedrijf
- Geef bedrijven de tijd om ervaring op te doen met gebruik en onderhoud
- Sta een gefaseerde uitrol toe, afgestemd op de technologische ontwikkelingen
- Infrastructurele uitdagingen:
- Overheid moet investeren in een landelijk dekkend netwerk van laadstations
- Stimuleer publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling van laadinfrastructuur
- Zorg voor voldoende netcapaciteit om de groeiende vraag aan te kunnen
- Financiële ondersteuning:
- Verleng subsidieperiodes om bedrijven meer zekerheid te bieden
- Introduceer fiscale voordelen voor early adopters
- Ontwikkel garantieregelingen om financiële risico’s te beperken
- Regelgeving en normering:
- Stel realistische maar ambitieuze emissienormen op voor de lange termijn
- Harmoniseer regelgeving op Europees niveau om grensoverschrijdend transport te faciliteren
- Creëer flexibiliteit in regelgeving om innovatie te stimuleren
- Advies en collectieve inkoop:
- Overheidsgesubsidieerde adviestrajecten beschikbaar stellen voor bedrijven
- Faciliteer onafhankelijke experts die bedrijven kunnen begeleiden in hun transitie
- Organiseer collectieve inkoopacties voor laadstations, voertuigen en andere benodigdheden
- Stimuleer kennisdeling tussen bedrijven die al ervaring hebben opgedaan
- Inkoop van elektriciteit:
- Ondersteun bedrijven bij de inkoop van groene stroom voor het laden
- Faciliteer Power Purchase Agreements (PPAs) voor termijn energiezekerheid
- Stimuleer lokale energieopwekking en -gebruik
Praktische aanbevelingen voor de overheid:
- Richt een taskforce op met vertegenwoordigers uit de logistieke sector, energiebedrijven en overheid
- Ontwikkel een kennisplatform waar bedrijven ervaringen kunnen delen
- Stimuleer onderzoek naar alternatieve technologieën zoals waterstof voor langeafstandstransport
- Creëer een centraal loket waar bedrijven terecht kunnen voor advies, subsidies en deelname aan collectieve inkoop
Actiepunten voor bedrijven:
- Onderzoek mogelijkheden voor deelname aan collectieve inkoopinitiatieven
- Besteed aandacht aan de inkoop van groene stroom voor het laden van voertuigen
- Verken opties voor lokale energieopwekking (bijv. zonnepanelen op depotdaken)
- Participeer in kennisuitwisselingssessies en deel ervaringen met andere bedrijven
Door deze aanpak kunnen bedrijven profiteren van schaalvoordelen en gedeelde kennis, terwijl de overheid een faciliterende rol speelt. Het gesubsidieerde advies zorgt ervoor dat ook kleinere bedrijven toegang hebben tot expertise voor een verantwoorde transitie.
De collectieve inkoop van laadstations en voertuigen kan leiden tot kostenbesparingen en een versnelde uitrol. Bovendien zorgt de aandacht voor de inkoop van groene stroom ervoor dat de elektrificatie daadwerkelijk bijdraagt aan verduurzaming.
Het is cruciaal dat de overheid deze initiatieven ondersteunt en coördineert, zodat de transitie naar elektrische vrachtwagens niet alleen technisch, maar ook economisch haalbaar wordt voor de hele sector.
Door bedrijven meer tijd, ondersteuning en collectieve mogelijkheden te bieden, kan de overheid een realistischere en effectievere transitie faciliteren. Dit geeft de sector de kans om geleidelijk te innoveren en te investeren, zonder de continuïteit van bedrijfsvoering in gevaar te brengen.
Het belang van collectieve actie: Door in te zetten op collectieve inkoopacties kunnen bedrijven profiteren van schaalvoordelen en gunstigere voorwaarden bedingen bij leveranciers. Dit maakt de overstap naar elektrische vrachtwagens en bijbehorende infrastructuur financieel aantrekkelijker en vermindert de risico’s voor individuele bedrijven.
Gesubsidieerd advies op maat: Door bedrijven toegang te geven tot gesubsidieerd, onafhankelijk advies, kunnen ze weloverwogen beslissingen nemen die passen bij hun specifieke bedrijfssituatie. Dit verhoogt de kans op succesvolle implementatie en vermindert de kans op kostbare fouten.
De focus op energieopslag en geavanceerde energiemanagement kan in een latere fase worden geïntroduceerd, wanneer de basisinfrastructuur en -kennis zijn opgebouwd. Op dit moment is het cruciaal dat de overheid een stabiel kader schept waarbinnen bedrijven kunnen experimenteren, samenwerken en groeien in hun elektrificatietraject.
De contactpersoon bij Brugge Geeft Energie vzw adviseert de klanten over vragen met betrekking tot de elektrificatie van vrachtwagenparken. Niet alleen met het oog op de voertuigen, maar ook op het gebruik en de oplaadmogelijkheden op de weg en in het depot.
Vooral de ombouw van grote wagenparken naar alternatieve aandrijvingen is een uiterst complexe onderneming .We zijn erg blij dat transportbedrijven, geïnteresseerd en ruimdenkend zijn over de nieuwe technologieën. Wij zien het als onze taak om u vanaf het begin te begeleiden in de transformatie, zodat de geleidelijke overstap naar emissievrije vrachtwagens voor u een succesverhaal wordt.