Betrouwbaarheid en opladen van elektrische voertuigen: Wat moeten bedrijven weten?

Wat betekend betrouwbaarheid bij het opladen van EV’s

Wanneer ik offertes opvraag voor onze klanten wordt het woord “betrouwbaarheid” voortdurend gebruikt zowel voor hardware als service. Maar als u de -opdrachtgever niet vertrouwd bent met elektrische voertuigen, vraagt u zich misschien af: “Waarom zou een lader niet betrouwbaar zijn?”.

Dat is een belangrijke vraag, vooral voor wagenparken, waar beschikbaarheid alles betekent. Laten we dit modewoord eens uit de doeken doen en kijken hoe het verband houdt met de elektrificatie van commerciële wagenparken.

Wat betekend betrouwbaarheid bij het opladen van EV’s

Ik werk nu al 9 jaar in de EV sector. Het begrip “betrouwbaarheid” bij het opladen van EV’s verwijst meestal naar de vraag of een oplader werkt. Met de opkomst van nieuwe EV-laaddiensten en netwerksoftware wordt “betrouwbaarheid” in allerlei contexten toegepast en soms misbruikt!

Sommige bedrijven gaan er bijvoorbeeld prat op dat ze 99% of meer betrouwbaar zijn, terwijl andere bedrijven naar verluidt moeite hebben om 60% van de tijd beschikbaar te zijn. Het blijkt dat deze bedrijven verwijzen naar totaal verschillende productaanbod. Voor niet-ingewijden kan het verwarrend aanvoelen.

Bij de professionele wagenparksector hebben we onze eigen definitie van betrouwbaarheid nodig. De werking en het reisgedrag van wagenparken verschillen van die van de gemiddelde bestuurder, en de gevolgen van stilstand tijdens opladen en inbreuken op de beveiliging zijn anders.

Dit is wat betrouwbaarheid voor wagenparken moet betekenen:

Hoe betrouwbaarheid wordt gemeten

U hebt waarschijnlijk wel eens gezien dat laaddiensten voor elektrische voertuigen “99% betrouwbaarheid” of “beter dan 99% beschikbaarheid” promoten. Wat wordt in die berekening meegenomen?

Dat hangt echt af van het product dat wordt aangeprezen. Laat ik het opsplitsen in twee categorieën: hardware en software.

Bij hardware wordt de betrouwbaarheid van EV-laders beoordeeld aan de hand van hoe effectief een lader elektronen in een voertuig kan laden.

Betrouwbaarheid in deze zin is echter moeilijk voortdurend te meten.

Bovendien, hoe goed een EV-lader ook is, gebruikers hebben er elke dag mee te maken. Als eigenaars en managers van wagenparken begrijpt u ongetwijfeld de tol die een hoog gebruik kan eisen van een toestel. Het onderhoud van bedrijfszekere laders vereist regelmatige inspecties door wagenparkbeheerders, preventief onderhoud door ervaren elektriciens en dagelijkse controles door netwerktechnici die de laders online kunnen zien.

Voor software is betrouwbaarheid nog moeilijker te meten.

Software voor oplaadapparatuur volgt elke oplader in het laadnetwerk. Ik heb voorbeelden gezien van softwarebedrijven die zich beroemen op een betrouwbaarheid van bijna 100%. Wat zij berekenen is hoe vaak hun software een lader controleert – dat is alles.

Dat is geen maatstaf voor de vraag of de lader daadwerkelijk elektronen levert aan het voertuigen. En als een lader uitvalt, is er vaak een ervaren technicus nodig om hem te repareren, niet een softwareoplossing op afstand.

Als u begint met het elektrificeren van uw wagenpark.

Stel deze vragen wanneer u overlegd met aanbieders voor laadinfrastructuur voor EV’s:

  • Hoeveel laders onderhoudt u momenteel ?
  • Hoe zorgt u voor betrouwbaarheid en hoe meet u die?
  • Wat zijn de meest voorkomende storingen in uw systeem?
  • Vertrouwt u op onderaannemers? In welke mate?
  • Hoe snel lost u het probleem op wanneer mijn opladers niet werken?
  • Hoe kan ik mijn installatie betrouwbaar en solide ontwerpen?

Als u van plan bent om uw wagenpark te elektrificeren, is het ongelooflijk belangrijk om het essentiële sleutelwoord van EV-laden – betrouwbaarheid – te begrijpen. Bereid uw wagenpark voor op succes door vroegtijdig hoge betrouwbaarheidsnormen vast te stellen en overeenstemming te bereiken met de leveranciers over wat dit betekent.

Ik ben er om u te helpen: Frank 0475427135

Neem contact op voor meer informatie, of als u vragen heeft over het elektrificeren van uw commerciële vloot, onderzoek naar subsidies en stimuleringsmaatregelen, of gewoon algemene vragen over het EV-infrastructuurproces.