De weg naar nul-emissie is geplaveid met meer dan alleen batterijen

Wat als batterij-elektrische voertuigen slechts de “smaak van het decennium” zijn – net zoals aardgas dat uiteindelijk werd?

2023 nieuwjaar het tijdstip voor journalisten en experten overal ter lande, in alle mogelijke sectoren, staan te popelen om te voorspellen wat er het komende jaar gaat gebeuren.

Ik ga u nu al vertellen dat ik geen idee heb wat de vervoerssector ons het komende jaar zal brengen. We gaan van een industrie waar aerodynamica, banden met lage rolweerstand , zuinige motoren een big deal waren, naar discussies over nul-emissie, batterij-elektrische vrachtwagens, met gigantische infrastructuur aanpassingen.

Waterstof, ethanolbrandstoffen

Ik heb opgemerkt, dat verschillende OEM’s werken aan vrachtwagens die emissievrije brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ethanol testen.

Je hoeft geen wereldberoemde futurist te zijn om te begrijpen dat dit nieuws de huidige technologische opmars in de vrachtwagenbranche op verschillende manieren ZAL veranderen.

De verbrandingsmotor is nog lang niet als dood. De algemene gedachte was dat zijn dagen geteld waren. Hij zal het nog een paar decennia volhouden. Batterij-elektrische voertuigen en waterstof-brandstofcel voertuigen zijn – zonder twijfel – de toekomst.

Volgens OEM’s zijn we ongeveer vijf jaar verwijderd van een duidelijk besef van wat de potentiële impact zal zijn, niet alleen op het vrachtvervoer, maar op onze hele maatschappij. Het klinkt zeker veelbelovend. Het komende jaar is spannend dan komen we meer te weten over de ontwikkeling van nieuwe H2-BEV-ICE-technologie een duidelijker beeld krijgen van hoe krachtig ze zijn en wat we kunnen verwachten als de eerste nieuwe voertuigen op de markt verschijnen.

Elektrische vrachtwagens.

Ik heb het al eerder gezegd, en ik zeg het nogmaals: Ik ben overtuigd dat elektrische vrachtwagens – in bepaalde toepassingen – verrassend succesvol zullen zijn. Ze zijn gewoon zeer zinvol in stedelijke, lokale en sommige regionale toepassingen waar de actieradius geen probleem is.

Aan de kant van prestaties ben ik zeker dat elektrische vrachtwagens al hebben bewezen dat ze het werk aankunnen. Er zijn nog belangrijke hindernissen die een grootschalige invoering in de weg staan: aankoopkosten en infrastructuurproblemen.

Ik kijk uit naar deze ontwikkelingen naarmate 2023 vordert, om een duidelijker beeld te krijgen van wanneer en hoe deze vrachtwagens op de markt zullen komen. Dat gezegd zijnde, denk ik dat we ons in een introductieperiode bevinden voor elektrische vrachtwagens, en verwacht dat de eerste voertuigen 2023-2024 in het wagenpark worden ingevoerd.

Deze sector heeft mij altijd verrast. En je weet gewoon niet wat er over 12 maanden zal gebeuren. Maar ik kan u garanderen dat het een interessant jaar wordt, wat er ook gebeurt.

De weg naar nul-emissies kan nog vele hindernissen en afslagen kennen. Vervoerders doen er verstandig aan hun huiswerk te doen en zorgvuldig na te gaan welke emissiereductiestrategieën voor hun activiteiten het meest geschikt zijn. Elektrische vrachtwagens zijn misschien niet het enige of beste antwoord op de vraag hoe vrachtwagens hun koolstofvoetafdruk en uitlaatgassen kunnen verminderen.