Bert Strijker-Frank De Lannoit-Regina Horbach
Wel is het een vaststaand feit dat de verschillen tussen Belgen en Nederlanders gigantisch zijn.
Er zijn in Europa geen twee buurlanden die zo van elkaar verschillen als België en Nederland, terwijl we ons dat vaak niet eens realiseren. Zo ontstaan er dikwijls misverstanden die een goede wederzijdse samenwerking in de weg staan en dat is jammer. Zowel Belgen als Nederlanders hebben zo hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden.
Als we in de samenwerking ons wat meer focussen op elkaars sterke punten dan kunnen Belgen en Nederlanders een oersterk team met elkaar vormen.
Nederland ontwikkelt – een ambitieus beleidskader en een lokale productiebasis om voertuigen met de meest intensieve bedrijfscycli koolstofvrij te maken. We doen er goed aan Nederland in de gaten te houden om te zien hoe effectief zijn beleid is en hoe snel zijn productie-expertise kan worden opgeschaald en geëxporteerd om de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen uit te breiden.
Beleid ondersteunt marktontwikkeling
Er zijn drie beleidsterreinen waarop Nederland aanzienlijke vooruitgang boekt ten opzichte van België.
Ten eerste heeft het in december 2021 de “Subsidieregeling schoon en emissievrij bouwmateriaal (SSEB)” aangekondigd. Voor de regeling is tot 2030 270 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van emissievrije bouwmachines of de aanpassing van oudere machines. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan tot 50% van de aankoopprijs worden teruggevorderd.
Ten tweede heeft Nederland tijdens de COP 26 het wereldwijde memorandum van overeenstemming over emissievrije midden- en zware voertuigen ondertekend, België ook waarin het zich ertoe verbindt dat 30% van de nieuwe midden- en zware voertuigen tegen 2030 en 100% tegen 2040 emissievrij zijn.
Ten derde hebben bijna 30 steden in heel Nederland zich ertoe verbonden tegen 2025 emissievrije zones in te stellen, waardoor vervuilende bestel- en vrachtwagens effectief zullen worden verboden.
Lokale OEM’s profiteren nationaal en internationaal
Bedrijven als VDL zijn de motor van de elektrische bus revolutie . Krachtige steun op hun thuismarkt zal hen helpen hun toonaangevende aanwezigheid voort te zetten. DAF is trager geweest in de ontwikkeling van geëlektrificeerde vrachtwagens, maar steunende binnenlandse beleidsfocus zal helpen de basis te leggen voor groei in heel Europa als andere landen dezelfde route als Nederland volgen.
Het zijn niet alleen OEM’s voor wegvoertuigen die hiervan profiteren. Limach – dat gespecialiseerd is in het ‘ombouwen’ van graafmachines tot elektrische machines – heeft een reeks elektrische graafmachines ontwikkeld en onlangs heeft BAM Wirtgen en New Electric opdracht gegeven een batterij-elektrische asfaltafwerkmachine te ontwikkelen.
Bussen, touringcars, vrachtwagens, landbouwvoertuigen, vorkheftrucks en bouwvoertuigen – de commerciële automobielsector is even breed als lang. Maar elk onderdeel opereert tegen dezelfde achtergrond van lage-emissiezones en overheidsregulering. Netto nul doelstellingen staan voor de deur. Er moet worden geïnvesteerd in elektrificatie – en dat heeft aanzienlijke gevolgen voor productietechnieken, technologievereisten en kosten
Toeleveringsketen in actie Ook in Nederland zullen toeleveranciers – groot en klein – profiteren van dit nationale beleid. Smesh heeft een innovatieve e-as ontwikkeld waarmee de totale efficiëntie van elektrische zware voertuigen sterk kan worden verbeterd. En het gaat verder naar producten die gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Samenvatting
Nederland ontwikkelt een intelligente samenwerking tussen publieke en private entiteiten. Overheidsfinanciering en regelgeving helpen de markt aan te jagen, terwijl lokale ondernemers in een uitstekende positie verkeren om deze investeringen te gebruiken voor hun eigen groei.
Slimme landen zullen kijken en leren.
De provincie Utrecht, KWR Water Research Institute en EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) Brugge Geeft Energie en C4C hebben samen handen ineengeslagen om mobiliteit in algemeen te verduurzamen. Trots om te mogen aan meewerken.
De tendens naar elektrische voertuigen is sterk genoeg om de hele waardeketen van bedrijfsvoertuigen te ontwrichten – en het gaat snel. Bent u klaar voor een koolstofvrije toekomst?
Om het gesprek voort te zetten kunt u rechtstreeks contact opnemen met Frank: