De sense of urgency of de instant beloning moet groot genoeg zijn, willen we in beweging komen

www.acea.auto

Regelgeving – veel gemiste kansen 

Hoe verander je een sector die al ruim 100 jaar ongeveer hetzelfde doet: op diesel rijden?

In Nederland mag er vanaf 2025 niet meer in een stad binnengereden worden met een dieselvrachtwagen. Jammer dat het in België niet zo snel loopt als in Nederland. 

  • Enkel twee lage emissiezones in België, Antwerpen en Gent, maar toch nog steeds mogelijk met een dieselwagen te bereiken (indien Euro6) 
  • Geen maatregelen genomen door de overheid ondanks de Europese druk om te voldoen aan de CO2-normen.  
  • Elektrische voertuigen staan niet vermeld in de regelgeving (kaderovereenkomst) 
  • Voordelen van elektrische voertuigen ontbreken wanneer er gesproken wordt over de kilometerheffing. 
  • Tax schift groene kWh als brandstof ontbreken
  • In de subsidieregeling wordt er geen enkele incentive gegeven vanuit Brussel en Wallonië  
  • Dit allemaal resulteert dat een kandidaat-investeerder in België geen druk ervaart om te investeren in elektrische voortuigen. 
  • Innoveren om de groene en digitale transformatie te versnellen

In België kan je een tegemoetkoming krijgen voor twee voertuigen, wat oké is, maar het zet nog steeds te weinig kleine spelers aan om te investeren in elektrische mobiliteit. 

Stimulans- druk moet komen van eindklanten, nl. de verladers, die de transporteurs moeten verplichten om te investeren in elektrische voertuigen 

Nieuwe registratie elektrische voertuigen Q1 -2023 België

Bestelwagens:+602  

Elektrische bestelwagens zijn nu goed voor 6,2% van alle bestelwagenregistraties in de EU, tegenover 3,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Vrachtwagens:+32

Dieselvrachtwagens blijven de eerste keuze voor kopers in de EU, goed voor 96,1% van alle nieuwe registraties in het eerste kwartaal van 2023. Het aantal nieuwe registraties van dieselvrachtwagens steeg met 19,4%, waarbij de meeste lidstaten twee- of driecijferige winsten rapporteerden.  Na een opmerkelijke groei van 408,5% vertegenwoordigen elektrisch oplaadbare voertuigen nu 1,1% van alle vrachtwagens in de EU, met 939 eenheden.

Bussen :+71

De verkoop van nieuwe elektrisch oplaadbare bussen in de EU steeg met 47,1% tot 1.053 eenheden, goed voor een marktaandeel van 14,4% in het eerste kwartaal van 2023. Dit resultaat werd vooral beïnvloed door een indrukwekkende groei in Frankrijk (+1.255%) en opmerkelijke winsten in Duitsland (+42,4%), samen goed voor meer dan de helft van alle in de EU geregistreerde hybride bussen. Desondanks behouden dieselbussen, samen met de verschuiving naar hybride modellen, met 61% nog steeds het grootste marktaandeel.

Conclusie

Als we het kader goed instellen, de knelpunten wegnemen en krachtige ondersteunende maatregelen nemen die iedereen in het vervoer en de logistiek ertoe aanzetten om de nieuwe voertuigen te omarmen en erin te investeren, zal het zware wegvervoer snel overschakelen en uiterlijk in 2050 klimaatneutraal zijn.