Wat als batterij-elektrische voertuigen slechts de “smaak van het decennium” zijn – net zoals aardgas dat uiteindelijk werd?
Één nieuwjaar het tijdstip voor journalisten en experten overal ter lande, in alle mogelijke sectoren, staan te popelen om te voorspellen wat er het komende jaar gaat gebeuren.
Wat belachelijk is. Ik ga u nu al vertellen dat ik geen idee heb wat de vervoerssector ons het komende jaar zal brengen. We gaan van een industrie waar aerodynamica, banden met lage rolweerstand , zuinige motoren een big deal waren naar discussies over nul-emissie en batterij-elektrische vrachtwagens, met gigantische infrastructuur aanpassingen.
Vrachtwagen technologie is een van mijn grootte interesses.
Ik ben ervan overtuigd dat dit een belangrijk onderwerp is om in gedachten te houden in 2024 – een jaar met duidelijke implicaties voor de technische kant van vrachtvervoer.
Waterstof, ethanolbrandstoffen
Ik heb opgemerkt, dat verschillende OEM’s werken aan verbrandingsmotoren voor vrachtwagens die emissievrije brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ethanol gebruiken, met dezelfde prestaties als de huidige dieselmotoren.
Je hoeft geen wereldberoemde futurist te zijn om te begrijpen dat dit nieuws de huidige technologische opmars in de vrachtwagenbranche op verschillende manieren kan veranderen.
De verbrandingsmotor is nog lang niet als dood. Maar de algemene gedachte was dat zijn dagen geteld waren. Hij zal het nog een paar decennia volhouden. Batterij-elektrische voertuigen en waterstof-brandstofcel voertuigen zijn – zonder twijfel – de toekomst.
Volgens OEM’s zijn we ongeveer vijf jaar verwijderd van een duidelijk besef van de potentiële impact die deze nieuwe technologie zal hebben, niet alleen op het vrachtvervoer, maar op onze hele maatschappij. Het klinkt zeker veelbelovend. Het komende jaar zal ik meer te weten komen over de ontwikkeling van nieuwe H2-ICE-technologie, een duidelijker beeld krijgen van hoe krachtig ze zijn en wat we kunnen verwachten als de eerste nieuwe ZEV ICE’s op de markt komen.
Elektrische vrachtwagens.
Ik heb het al eerder gezegd, en ik zeg het nogmaals: Ik verwacht dat elektrische vrachtwagens – in bepaalde toepassingen – verrassend succesvol zullen zijn. Ze zijn gewoon zeer zinvol in stedelijke, lokale en sommige regionale toepassingen waar de actieradius geen probleem is.
Aan de kant van prestaties hebben elektrische vrachtwagens grotendeels bewezen dat ze geschikt zijn. Er zijn nog enkele belangrijke hindernissen die een grootschalige invoering in de weg staan: aankoopkosten en infrastructuurproblemen.
Ik zal meer aandacht besteden aan deze ontwikkelingen naarmate 2024 vordert, om een duidelijker beeld te krijgen van wanneer en hoe deze vrachtwagens op de markt zullen komen. Dat gezegd zijnde, denk ik dat we ons in een introductieperiode bevinden voor elektrische vrachtwagens, en verwacht dat deze voertuigen 2024-2025 in het wagenpark worden ingevoerd.
Daarmee wil ik alleen opmerken dat deze sector mij altijd heeft verrast. En je weet gewoon niet wat er over 12 maanden zal gebeuren. Maar ik kan u garanderen dat het een interessant jaar wordt, wat er ook gebeurt.
De weg naar nul-emissies kan nog vele hindernissen en afslagen kennen. Vervoerders doen er verstandig aan hun huiswerk te doen en zorgvuldig na te gaan welke emissiereductiestrategieën voor hun activiteiten het meest geschikt zijn.
Elektrische vrachtwagens zijn misschien niet het enige of beste antwoord op de vraag hoe vrachtwagens hun koolstofvoetafdruk en uitlaatgassen kunnen verminderen.