Het overheidsbeleid zal de groei van de markt voor elektrische trucks versnellen.

Strategische partnerschappen in de komende 5 jaar beloven een reeks lucratieve mogelijkheden voor marktspelers.

Verwacht wordt dat de Europese markt voor elektrische trucks tegen 2030 zal groeien tot 170.731 eenheden, met een jaarlijkse groei van 112,3%.

In 2030 zullen er 1.067.985 elektrische vrachtwagens zijn, gedreven door de focus van de overheid op emissiereductie en aantrekkelijke kansen voor OEM’s.

Het nieuwe rapport over de markt voor elektrische trucks laat een positieve trend zien. In 2022 bereikte de markt 101.499 eenheden en er wordt voorspeld dat de markt gestaag zal groeien met 34,2%  tot 2030. Daarom zal het totale aantal elektrische trucks naar verwachting 1.067.985 eenheden bedragen. Deze vooruitgang zal langzaam maar constant zijn.

Naarmate overheden strenger worden op het gebied van uitstoot, zullen de e-commerce en logistieke industrieën geëlektrificeerd worden. Elektrische vrachtwagens worden steeds populairder en voor OEM’s is dit meer dan een tijdelijke rage; het is een fantastische kans.

De stijgende vraag naar voertuigen die niet schadelijk zijn voor het milieu is niet alleen goed voor de planeet, maar biedt OEM’s ook talloze kansen om inkomsten te genereren en een aanwezigheid in de hele industrie te vestigen.

De markt voor elektrische vrachtwagens wint aan kracht, vooral in de laatste kilometers van het transport. Bedrijven breiden hun wagenpark uit met elektrische trucks en bestelwagens, zowel om brandstofkosten als emissies te beperken. Tesla, dat altijd de krantenkoppen haalt, heeft in november 2022 wereldwijd een indrukwekkende 1,5 miljoen voorbestellingen gedaan voor zijn elektrische cyber truck. Ondertussen rolde Volvo 20 elektrische FH-trucks uit voor Amazon’s bezorgdiensten in Duitsland

Grote spelers als Ford, GM, Volvo en Tesla lopen momenteel voorop in de markt voor elektrische vrachtwagens.

De vraag naar lichtere elektrische vrachtwagens neemt toe door de noodzaak van emissiearme alternatieven in commercieel transport binnen landen. De sector van elektrische vrachtwagens ontwikkelt zich voortdurend en zowel veteranen als nieuwkomers dragen hun eigen kenmerken bij aan de mix.

De sterke groei is grotendeels te danken aan de stijgende populariteit van NMC-batterijen, die op grote schaal worden gebruikt door Chinese OEM’s vanwege hun optimale efficiëntie. Deze accu’s hebben een hogere energiedichtheid dan LFP-batterijen en hun kosten dalen in lijn met die van LFP-batterijen. Terwijl LFP-batterijen aan populariteit winnen vanwege hun langere levensduur, wordt verwacht dat het gebruik van NMC-batterijen in Europa en de VS in de nabije toekomst zal toenemen.

De Europese markt voor elektrische vrachtwagens kent een sterke groei dankzij overheidssteun en stimuleringsmaatregelen voor schoner transport. De efficiëntie van elektrische vrachtwagens, de vooruitgang in accutechnologie en de uitbreiding van de laadinfrastructuur stimuleren het gebruik ervan.

Grote spelers werken samen met wagenparkbeheerders om de markt vooruit te stuwen. De echte gamechanger zou echter kunnen zijn hoe consumenten elektrische vrachtwagens zien en omarmen. Naarmate het bewustzijn blijft toenemen en de industrie de voordelen benadrukt, staat de sector van elektrische vrachtwagens in Europa aan de vooravond van een grote verschuiving.