Elektrisch is geweldig, maar waterstof wordt nog belangrijker!

Hyzon is een nieuwkomer op de markt voor vrachtwagens met waterstof-brandstofcellen.

Je hoeft niet ver te zoeken om tegenwoordig overspoeld te worden door nieuws over elektrische auto’s, bussen en vrachtwagens. In de wereld van de vierwielers zijn sommige fabrikanten van plan om binnen nu en tien jaar overwegend elektrische aandrijflijnen aan te bieden. Volvo wil dat tegen 2025 50% van zijn auto’s “puur elektrisch” zijn, de rest plug-in hybrides.

De elektrische storm zal niet afnemen, en hij is al even sterk in de wereld van de vrachtwagens. Daimler en Volvo hebben onlangs de waterstof-brandstofcel-optie steviger op de vrachtwagenkaart gezet dan ooit tevoren.

Maar hé, dit gaat over vrachtvervoer. Bij veel toepassingen waar de vereiste actieradius voorspelbaar is hebben we een voordeel. Stedelijk en regionaal vrachtvervoer, sleepdiensten, nutsbedrijven en dergelijke waar de bestelwagens ’s nachts waarschijnlijk stilstaan, zijn allemaal prima voor batterij-elektrische voertuigen.

Waterstofcellen

Waterstofbrandstofcellen zijn lichter in gewicht. Cruciaal voor vrachtwagens is dat het tanken niet langer duurt dan diesel.

Waterstof aangedreven elektrische vrachtwagens met brandstofcellen zijn essentieel om in de toekomst CO2-neutraal transport mogelijk te maken. In combinatie met zuivere batterij-elektrische aandrijvingen kunnen klanten kiezen tussen verschillende CO2-neutrale voertuigenopties , afhankelijk van de toepassing.

Daimler Truck test zijn elektrische brandstofceltruck van de tweede generatie. Foto: Daimler Truck

Het  opzetten van “high-performance” waterstoftankstations die geschikt zijn voor zware voertuigen tegen 2025 blijft een  uitdaging.

Een interessante nieuwkomer is Hyzon Motors, hun doel- 100 waterstofproductiehubs wereldwijd te bouwen. Elke hub zal organisch afval in bijna elke vorm omzetten in lokaal geproduceerde, hernieuwbare waterstof voor de emissievrije bedrijfsvoertuigen van Hyzon, waaronder vuilniswagens. De eerste hub is gepland op een stortplaats in de San Francisco Bay Area en zal naar verwachting in 2022 in gebruik worden genomen.

Een 40t vrachtwagen dat vele uren per dag rijdt, is verdomd moeilijk van fossiele brandstoffen af te krijgen zonder waterstof. Daarom moeten we ons op richten zware voertuigen met een grote lading, die betaald worden om gewicht te transporteren.