Naast uitdagingen op het gebied van de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen , vormen kosten een van de grootste uitdagingen voor de wijdverbreide commerciële acceptatie van emissievrije voertuigen. Voor sommige use cases zijn de economische aspecten van batterij-elektrische voertuigen vergelijkbaar met de economische aspecten van voertuigen met een verbrandingsmotor. Last-mile delivery zijn goede voorbeelden. Maar er zijn nog steeds use cases, zoals langeafstandsritten, waarbij de economische aspecten van BEV’s op vandaag niet gunstig zijn .
Voor sommige wagenparken zijn de duurzaamheidsvoordelen van elektrische voertuigen een drijfveer om over te stappen op elektrificatie, zelfs voor toepassingen waarbij de economische aspecten nog niet gunstig zijn.
Sommige vloten streven naar elektrificatie “ongeacht de ROI” omdat ze “ambitieuze duurzaamheidsverbintenissen” zijn aangegaan. Maar de overgrote meerderheid van de vloten staat te popelen om over te stappen op ZEV wanneer de totale eigendomskosten en voertuigprestaties gelijk zijn aan die van traditionele brandstoffen”.
Voor veel wagenparkbeheerders is het van essentieel belang om de kosten laag te houden om hun belofte aan klanten waar te maken. Dat is het geval voor Colruyt, waar lage prijzen de hoeksteen vormen van de bedrijfsstrategie van het bedrijf.
“We moeten de kosten binnen onze transportsector laag houden. Het is niet acceptabel om hogere kosten die gepaard gaan met emissievrije voertuigen door te berekenen aan onze klanten.”
Frank De Lannoit
Het zijn de consumenten die de prijs betalen als bedrijven verplicht worden om over te stappen op elektrische voertuigen voordat de technologie en infrastructuur klaar zijn voor brede acceptatie.
80% van de goederen in Vlaanderen worden per vrachtwagen vervoerd. Maar exacte berekening over de substantiële positieve impact — inclusief financiële voordelen — van decarbonisatie, incluis gezondheidsvoordelen en verontreinigende emissies moeten we nog afwachten.
Factoren die de totale eigendomskosten van elektrische vrachtwagens beïnvloeden
Als het aankomt op het beoordelen van de economie van elektrificatie, is het niet alleen de prijs van het voertuig die van belang is. Hoewel de aankoopprijs van een BEV hoger is dan die van een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor, hebben andere economische factoren invloed op de totale kosten van vlootbezit.
Tot de TCO behoren ook de kosten van brandstof, de kosten van de laders en de laadfaciliteit. Daarnaast worden deze kosten beïnvloed door diverse andere factoren, waaronder onderhoudskosten, laadvermogen en gebruiksduur.
Laat ons hopen dat de kostencurve zal gaan afbuigen naarmate er meer consistentie en schaal in voertuigen is, maar op dit moment zijn ZEV’s voor sommige toepassingen tweeënhalf keer zo duur als diesel.”
Het terugverdienen van de hogere initiële investering die gepaard gaat met BEV’s “gaat helemaal om het gebruik.
We zien lagere operationele kosten voor emissievrije voertuigen en we kunnen meer bereiken door laadschema’s te beheren en laadinfrastructuur te delen.
Megawatt-level snelladen
Voordeel MW-laden actief in het veld versneld operationele equivalenten tussen EV’s en ICE-voertuigen. Opladen op megawattniveau is essentieel om de waarde van elektrische voertuigen in het wagenpark te optimaliseren.
Het gebruiksscenario is van belang
De totale eigendomskosten hangen sterk af van het gebruiksscenario. Vrachtwagens die bepaalde routes en vrij korte afstanden rijden, zijn bijvoorbeeld ideaal voor elektrificatie. Dat geldt ook voor lichte en middelzware bezorgvoertuigen die stedelijke routes rijden en ’s nachts terugkeren naar de basis.
Het is lastiger om een economisch argument te bedenken voor BEV-klasse long hull die verschillende langeafstandsroutes rijden.
Ik blijf optimistisch dat het kostenverschil tussen diesel en elektrisch zal dichten. Kijk naar de evolutie van de mobiele telefoon — van de “baksteen” uit de jaren 80 tot de zakcomputers van vandaag .Die eerste mobiele telefoon was niet het antwoord, maar het baande wel de weg voor de ontwikkeling van mobiele telefoons zoals we die nu kennen.”
Om dat op het gebied van transport te bereiken is er een doorbraak in batterijtechnologie, lagere voertuigkosten en alomtegenwoordige snellaadinfrastructuur nodig.
Bedenk ook dat er andere manieren zijn om de voertuiguitstoot te verminderen dan alleen BEV.
Klanten benaderen ons om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Ze zijn vaak geïnteresseerd in ZEV’s, maar verrast als we het hebben over de CO2-intensiteit in verhouding tot de kosten.
De rol van prikkels bij de acceptatie van commerciële elektrische voertuigen
Gezien de impact van hogere aankoopprijzen van elektrische voertuigen op de TCO, kunnen prikkels en subsidies die elektrische voertuigen subsidiëren een groot verschil maken in de economie van elektrificatie. Hierdoor kunnen wagenparken volledig profiteren van de voordelen van de veel lagere brandstof- en onderhoudskosten van elektrische voertuigen.
Zelfs met een korting van € 80.000 van subsidies en een federale belastingaftrek, zijn de investering kosten van een elektrische truck nog steeds hoger dan die van een ICE-truck. CPT infrastructuur en federale belastingaftrek voor laders verlagen de kosten die gepaard gaan met opladen, maar een vloot hoeft daar geen geld aan uit te geven met ICE-voertuigen.
Het is met variabele kosten dat de voordelen van elektrificatie zichtbaar worden. E-credit per kWh zijn daar één van. Onderhoudskosten zijn 25% lager.
Elektrificatie moet economisch haalbaar zijn. Na verloop van tijd moet er een gelijk speelveld zijn. Iedereen moet samenwerken en in dezelfde richting duwen. We hebben regelgeving nodig die het gebruik van schonere brandstoffen stimuleert. En we hebben OEM’s nodig om de voertuigprijs te rationaliseren door technologische verbeteringen.”
Veel wagenparkbeheerders geven aan dat hun elektrificatieplannen momenteel niet door economische overwegingen worden aangestuurd, maar door duurzaamheidsdoelstellingen .
Tegenwoordig is elektrificatie geen strategie om inkomsten te genereren. De waarde propositie is de bijdrage aan onze transitie naar nul koolstof.
Een toekomst zonder CO2-uitstoot voor commercieel transport zal tijd kosten
Zoals bij elke grote transformatie zal de elektrificatie van transport tijd kosten en zal de voortgang niet gelijkmatig zijn.
De economische aspecten zijn voor veel toepassingen al zinvol en veel vooruitstrevende bedrijven met ambitieuze duurzaamheidsdoelen investeren in elektrificatie, zelfs voor toepassingen waarbij de economische voordelen van elektrische voertuigen nog niet gelijk zijn aan die van voertuigen met een verbrandingsmotor.
Zelfs onder de vloten die een langzame aanpak van elektrificatie hanteren, is er consensus dat transport koolstofvrij zal worden en dat dit voordelig zal zijn – zowel economisch als ecologisch.