In 2024 zien we dat de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) weliswaar blijft groeien, maar het tempo is niet langer zo explosief als in de beginjaren. De groei stabiliseerde op een eencijferig percentage, wat voor veel autofabrikanten (OEM’s) aanleiding was om hun verwachtingen en investeringsstrategieën opnieuw onder de loep te nemen. Ondanks de miljarden die wereldwijd in de elektrificatie van voertuigen zijn geïnvesteerd, wordt het duidelijk dat de overgang naar een volledig elektrisch wagenpark niet zonder uitdagingen verloopt.
Tesla: Marktleider onder druk
#Tesla, lange tijd de onbetwiste leider op het gebied van BEV’s, begint de gevolgen van een veranderende markt te voelen. Hoewel het merk nog steeds domineert in veel markten buiten China, is er sprake van een afnemende vraag naar bepaalde modellen. Dit komt deels doordat Chinese autofabrikanten in hoog tempo marktaandeel veroveren met goedkopere en concurrerende elektrische voertuigen. Deze Chinese fabrikanten, zoals #BYD en #NIO, hebben bewezen dat het mogelijk is om winstgevend BEV’s te produceren tegen lagere kosten, wat veel andere OEM’s onder druk zet. De concurrentiestrijd dwingt hen om scherpere keuzes te maken in hun productportfolio en investeringsplannen.
Inconsistentie in de vraag
In veel markten verloopt de vraag naar BEV’s inconsistent. Terwijl er in sommige regio’s een sterke stijging zichtbaar is, blijft de groei in andere delen van de wereld achter. Autofabrikanten worstelen met het vinden van de juiste balans tussen productievolumes en de vraag. De prijzen van BEV’s blijven voor veel consumenten een barrière, vooral omdat de prijs nog altijd hoger is dan die van traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE). Hoewel er steeds meer modellen beschikbaar komen en de voorraden groeien, is de vraag nog niet op het niveau dat velen hadden verwacht.
Een belangrijke factor hierin is dat consumenten nog niet massaal de overstap maken naar elektrische voertuigen. Het gebrek aan voldoende laadinfra, zorgen over rijbereik en een gebrek aan kennis over BEV’s spelen hier een rol. Bovendien is de variëteit in elektrische modellen, vooral in de kleinere en goedkopere segmenten, nog niet op het niveau van ICE-modellen. Dit leidt tot een vertraagde adoptie, waardoor OEM’s hun lange termijnplannen aanpassen.
Herziening van investeringsplannen
De uitdagingen in de BEV-markt hebben geleid tot een bredere herziening van de investeringen in elektrische voertuigen door OEM’s wereldwijd. Grote spelers zoals #Mercedes-Benz en #Volvo Cars temperen hun verwachtingen. Volvo, dat eerder 100% elektrische of plug-in hybride aandrijflijnen tegen 2030 als doel stelde, heeft dit nu bijgesteld naar 90-100%. Tegelijkertijd blijft het merk optimistisch dat tegen 2025 minstens de helft van hun wereldwijde verkopen uit geëlektrificeerde voertuigen zal bestaan.
Mercedes-Benz is een ander voorbeeld van een OEM dat zijn investeringsstrategieën aanpast. Het merk heeft besloten meer te investeren in verbrandingsmotoren om ervoor te zorgen dat deze competitief blijven, aangezien de overstap naar volledige elektrificatie trager verloopt dan verwacht. Ook high-performance tak #Mercedes-AMG heeft aangekondigd dat de iconische V8-motor langer in productie blijft dan aanvankelijk gepland.
Hyundai zet de toon voor optimisme
Aan de andere kant blijft #Hyundai vasthouden aan een ambitieuze elektrificatiestrategie. Het Zuid-Koreaanse merk heeft aangekondigd miljarden extra te investeren in elektrificatie en mikt op een jaarlijkse verkoop van 5,5 miljoen voertuigen tegen 2030, waarvan 36% volledig elektrisch zal zijn. Hyundai plant daarnaast een BEV met een groter rijbereik tegen eind 2026 en blijft vasthouden aan hun waterstofplannen, wat laat zien dat het merk niet uitsluitend inzet op batterij-elektrisch.
Opvallend is dat Hyundai ook samenwerkingen zoekt om de kosten van elektrificatie te drukken. Onlangs kondigde het merk een Memorandum of Understanding aan met #General Motors (GM) om mogelijke partnerschappen te verkennen op het gebied van geëlektrificeerde platforms en BEV’s. Mocht deze samenwerking van de grond komen, dan zou dit de industrie verder kunnen opschudden door de beschikbaarheid van betaalbare BEV’s te versnellen, iets waar de hele sector baat bij zou hebben.
De lange weg naar volledige elektrificatie
De transitie naar zero-emissietransport blijft een centraal doel voor de meeste autofabrikanten, maar 2024 heeft laten zien dat de weg naar volledige elektrificatie complexer is dan verwacht. Consumenten spelen hierin een cruciale rol: hun aankoopgedrag dwingt OEM’s om de timing van hun investeringen opnieuw te overwegen. De wisselvallige vraag, hoge kosten en de uitdagingen rondom infrastructuur zorgen ervoor dat autofabrikanten niet blindelings kunnen doorgaan met hun oorspronkelijke plannen.
Naast BEV’s blijven hybride voertuigen (HEV en PHEV) een belangrijke rol spelen in de markt, langer dan sommige fabrikanten aanvankelijk hadden verwacht. Dit biedt hen tijd om hun strategieën bij te stellen, te innoveren en tegelijkertijd te blijven voldoen aan de steeds strenger wordende regelgeving voor CO2-uitstoot. Het is duidelijk dat de sector nog enkele jaren nodig zal hebben om volledig klaar te zijn voor de BEV-dominantie.
Autofabrikanten zullen de komende jaren hun productmix nauwlettend moeten beheren om ervoor te zorgen dat ze de juiste voertuigen op het juiste moment op de markt brengen, zonder hun kapitaal onnodig te belasten. De race naar een emissievrije toekomst gaat door, maar 2024 heeft ons geleerd dat deze race een stuk langer en complexer is dan aanvankelijk gedacht.