Het idee van een elektrificatiecultuur is aantrekkelijk omdat het allesomvattend is. Als de vrachtwagenindustrie met succes wil overstappen op batterij-elektrische voertuigen, moeten we veel verder kijken dan alleen naar de voertuigen zelf.
Batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen zijn er nu en vormen een groeiend alternatief voor traditionele dieselbrandstoffen en hybride aandrijflijnen. Elektrische vrachtwagens zijn een dagelijks hoofdbestanddeel van media, conferenties, research een echte hype.
De meningen lopen sterk uiteen over de vraag of deze technologie een levensvatbaar alternatief is voor traditionele diesel aandrijflijnen.
Er zijn enkele gemeenschappelijke thema’s/argumenten voor en tegen transportmiddelen met batterij elektrische aandrijving. Deze vallen in verschillende categorieën uiteen: gewichtskwesties, kostenkwesties en oplaad-/elektriciteitsnet obstakels.
We moeten relaties opbouwen met energiebedrijven, zodat we er zeker van kunnen zijn dat de bedrijven klaar zijn voor het gebruik van EV’s, nu en in de toekomst, dat is nodig om de technologie op grotere schaal toe te passen.
We willen ook liever vroeger dan later een hele reeks belanghebbenden erbij betrekken, zodat we op een ordelijke en gecontroleerde manier een oplaadinfrastructuur kunnen uitbouwen.
Hoeveel, wat, waar en hoe?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik de komende jaren voldoende laadvoorzieningen op mijn vestigingen heb gerealiseerd?
- Welke eerste stappen moet ik zetten om te komen tot laadinfrastructuur?
- Welke oplossingen zijn er als het net vol raakt?
- Wat kost de realisatie van laadinfrastructuur?
Dit zijn vragen waar ondernemers mee komen als zij stappen willen zetten in het elektrificeren van het wagenpark.
Hoewel de meeste EV’s aanvankelijk zullen worden opgeladen bij terugkeer naar de vertrekbasis, moeten we er nu al voor zorgen dat er meer oplaadpunten beschikbaar zijn, zodat bestuurders erop kunnen vertrouwen dat ze ook onderweg kunnen opladen. Samen met technische scholen een leerplan opstellen zodat technici over de nodige vaardigheden beschikken om veilig met elektrische voertuigen te kunnen werken zodra deze op grote schaal worden gebruikt. Zodat ze klaar zijn wanneer een BEV de werkplaats binnenrolt.
De chauffeurs met wie we hebben gesproken bevestigen dat ze graag met EV rijden, het besturen van een EV is anders dan het besturen van een dieselvrachtwagen, dus moeten we een chauffeurstraining ontwikkelen rond regeneratief remmen.
Ik ben er zeker van dat er nog andere zaken zijn die in onze elektrificatiecultuur aan bod moeten komen, want een elektrificatiecultuur omvat vele zaken.
De uitdrukking “elektrificatiecultuur” is een perfecte beschrijving van wat we allemaal moeten ontwikkelen als we werken aan de overgang naar de elektrische toekomst van de vrachtwagensector.
Daarom willen we graag met jou in gesprek over de uitdagingen die je nu al hebt en in de toekomst voorziet. We hebben elkaar de komende jaren hard nodig om de ambitieuze zero-emissie doelstellingen waar te maken!
Frank 0475427135