Kosten opladen EV benadelen stadsbewoners

Terwijl bestuurders in de voorsteden comfortabel thuis kunnen opladen, worden automobilisten in de binnenstad geconfronteerd met hogere prijzen .

Woon je in een buitenwijk met een garage? Goed nieuws: Het opladen van een elektrische auto kan niet goedkoper. Woont u in het centrum van de stad en parkeert u op straat? Pech je zou wel eens meer kunnen betalen dan de kostprijs van diesel om je EV rijdend te houden.

Dat is nu nog een klein probleem, maar het wordt met de dag groter. De verkoop van EV’s is het voorbije jaar verdubbeld en vertegenwoordigt nu 8,6 procent van de wereldwijde verkoop. En hoewel de voertuigen in aanschaf vaak duurder zijn dan benzine- of dieselauto’s.

Maar er is een addertje onder het gras:

Ondanks de record brandstofprijzen , kan het opladen van de batterij aan een snellader bij een tankstation bijna 80 procent meer kosten dan het opladen op uw oprit of in uw garage – als u er al een heeft.

En hoewel EV’s over het algemeen goedkoper in verbruik (kWh) zijn dan benzine- of dieselvoertuigen, is dat niet het geval als je alleen een gelijkstroom snellader zou gebruiken. Als u uw EV thuis aansluit of oplaadpunten op straat gebruikt, zal u waarschijnlijk wisselstroom (AC) gebruiken. Snelladers gebruiken gelijkstroom (DC), wat sneller en duurder is.

Uit gegevens van de International Council on Clean Transportation, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het milieu, blijkt dat snelladers drie tot vijf keer zoveel kunnen kosten als residentiële elektriciteit. Daarmee verdwijnt een van de belangrijkste voordelen van een elektrische auto: Mensen in appartementen en rijhuizen, waaronder mensen met lagere inkomens, kunnen uiteindelijk ofwel meer betalen of gewoon geen elektrische auto kopen en geld blijven uitgeven aan fossiele brandstof.

Kortom, steden met de grootste behoefte aan EV’s krijgen er minder, en inwoners met een lager inkomen die er financieel het meeste baat bij hebben om van het fossiele af te stappen, betalen uiteindelijk een meerprijs. Het installeren van een overvloed aan oplaadpunten in steden – op straat, in parkeergarages, in winkels en kantoren – kan het eerste probleem aanpakken, maar ervoor zorgen dat het opladen van elektrische voertuigen eerlijk gebeurt, is een lastiger probleem om op te lossen.

In de tussentijd zullen stadsbewoners meer betalen voor een EV ofwel er helemaal geen rijden. Beide opties versterken de economische ongelijkheid en kunnen er ook toe bijdragen dat elektrische voertuigen worden gezien als een technologie voor behoede middenklasse en niet voor de bredere samenleving, wat de inspanningen om de overstap naar elektrische voertuigen te versnellen, belemmert.

Om de kloof te helpen dichten, zouden de tarieven voor EV-elektriciteit kunnen worden verlaagd door nutsbedrijven te reguleren of te prikkelen. Het Vlaams gewest zou de belasting (btw) moeten heroverwegen, aangezien elektriciteit voor thuisgebruik een btw van 6 procent heeft, terwijl elektriciteit die bij oplaadpunten wordt verkocht een btw van 21 procent heeft.

Overal waar mensen werken laadstations:

Hoewel het even zal duren voordat dit effect oplevert, kan het helpen om ervoor te zorgen dat zodra elektrische voertuigen het grootste deel van het wagenpark uitmaken, veel meer bestuurders toegang zullen hebben tot betaalbare, gemakkelijke oplaadvoorzieningen,”

Maar er is meer aan de hand dan de beschikbaarheid van infrastructuur – oplaadnetwerken zijn te ingewikkeld, wat extra lasten met zich meebrengt naast de financiële. Er zijn tientallen leveranciers, elk met hun eigen betaalapp, abonnementssystemen en prijzen, om nog maar te zwijgen van aansluitkosten en andere extra kosten en verschil tussen laders.

Een andere klacht is de betrouwbaarheid:

Bestuurders komen aan bij oplaadpunten om vast te stellen dat ze in gebruik zijn, of buiten dienst zijn, of niet compatibel zijn met hun auto. Mensen zijn niet meer zo bezorgd over de actieradius, maar ze hebben wel angst voor opladers – als ze komen opladen, willen ze er zeker van zijn dat het werkt en dat het beschikbaar is voor gebruik.

Dit alles leidt ertoe dat mensen zonder parkeergelegenheid in de stad niet alleen hogere kosten hebben dan hun voorstedelijke tegenhangers, maar ook tijd, moeite en ongerustheid moeten investeren om hun EV-batterij opgeladen te houden. En dat betekent dat ze minder geneigd zijn om over te schakelen op elektrisch rijden, waardoor ze meer betalen en meer vervuilde lucht inademen. Als we willen dat meer mensen overstappen op een elektrische auto, vooral degenen die niet thuis kunnen opladen, moet het opladen gemakkelijk, toegankelijk en betaalbaar zijn.

Naast het verminderen van de chaos in het oplaadnetwerk, de prijzen van EV’s en de tarieven voor opladen buitenshuis, is een andere oplossing het financieren van openbaarvervoerssystemen waar iedereen baat bij heeft. Maar ze zijn slechts één stukje van de puzzel. “Alternatieven voor autobezit, zoals fietsen en openbaar vervoer, hebben grote voordelen op het gebied van klimaat, luchtvervuiling en veiligheid.

“Gezien de omvang van de klimaatcrisis zullen we een aantal oplossingen nodig hebben – elektrische voertuigen zijn een deel, maar zeker niet de enige, van de oplossing.”