Nu steeds meer wagenparken overstappen op elektrificatie, worden wagenparkbeheerders geconfronteerd met vele uitdagingen – van het aanschaffen van de juiste elektrische voertuigen (EV’s) tot het ontwikkelen van een laadinfrastructuur en het trainen van technici in EV’s.
Net als bij traditionele voertuigen is veiligheid altijd een topprioriteit.
Elektrische voertuigen worden vaak aangeprezen om hun onderhoudsarme efficiëntie en milieuvriendelijke rijeigenschappen, omdat ze minder onderdelen en reparaties nodig hebben en de mechanische wrijvingen van hun fossiel aangedreven voorouders vermijden.
Tot zover gaat het goed. Maar als de batterij van een EV brandt, wordt de emissievrije motor een nachtmerrie met veel onderhoud die net zo hardnekkig kan branden als een oude bandenstortplaats of een olietanker.
Het aantal branden is weliswaar lager bij EV’s dan bij hybride en benzinevoertuigen, maar de gevolgen kunnen veel erger zijn omdat deze branden lastig te stoppen zijn.
Hoe bestuurders te informeren over de veiligheid van elektrische voertuigen
Nu elektrische voertuigen hun intrede doen, is de opleiding van de auto-industrie op het gebied van batterijopslag, verwerking en veiligheid de vraag en activiteit nog niet ingehaald. Tot op heden zijn er geen algemeen beschikbare casestudies of hulpmiddelen gebaseerd op praktijkervaringen.
Vergeleken met brand van fossiele voertuigen, komen EV-branden veel minder vaak voor, maar branden ze sneller, heter (1.500 graden) en breder, waardoor een intensievere en langdurigere brandbestrijding nodig is.
Het goede nieuws is dat de komst van solid-state batterijen en verbeterde batterijtechnologieën het risico op EV-batterijbranden zal verminderen, aangezien de lithium-ion batterijen die nu vaak gebruikt worden in EV’s in zeldzame omstandigheden het meest ontvlambaar zijn.
Maar deze vooruitgang laat nog minstens vijf jaar op zich wachten.
De eerste stap bestaat uit het opzetten van processen om uitgassen en oververhitting binnenin de batterij te detecteren, wat in eerste instantie niet zichtbaar is. Een batterij kan werkeloos toezien terwijl er binnenin een gevaarlijke verbranding ontstaat.
EV-batterij kan exploderen in een brand slechts 15 seconden nadat gassen beginnen te ontsnappen door scheuren.
Voorbereidingen op noodsituaties bij EV-brand
Een noodplan moet de volgende uitrusting en procedures bevatten:
- Zoek naar deuken, gaten of scheuren in de batterij die tekenen zijn van een ongeluk of ruw rijgedrag. Stenen en stoepranden kunnen een EV-batterij in het chassis beschadigen.
- Ontgassing is de meest voorkomende indicator van een ’thermische uitbraak’ in een EV-batterij en kan worden gedetecteerd door witte of grijze rookpluimen die uit de behuizing ontsnappen een zoete kauwgumgeur die duidt op brand in het batterijcompartiment.
- Als je met een EV over een ondergelopen kruispunt of hoge plassen rijdt, kan er kortsluiting ontstaan omdat het water zich met de elektriciteit verbindt.
- Onderdompeling in overstromingswater kan ook EV-brand veroorzaken.
- Beschadigde EV’s die een garage of faciliteit binnenkomen, kunnen tot 2,5 maand na het eerste incident brand veroorzaken.
- Werkplaatsen en re-marketing organisaties moeten personeel opleiden om branden in te dijken.
- Thermisch beeldapparaat en gasmeters kunnen onmiddellijk detecteren of een beschadigde EV die naar een garage wordt gebracht, batterij brandgevaarlijk is.
- Werknemers die EV-batterijen inspecteren en hanteren moeten speciale brandwerende handschoenen dragen die elektrische schokken kunnen voorkomen. Ze mogen alleen in teams van twee personen werken.
- Brandbestrijdingssystemen moeten worden aangepast aan het aantal voertuigen en de grootte van de gebouwen en het terrein.
- Er moet een brandweerhaak beschikbaar zijn om een geschokte werknemer te redden van een elektrocutiebron. Vaak wordt een persoon die een elektrische schok krijgt stijf door spiersamentrekkingen waardoor hij zijn greep niet kan loslaten. De haak trekt de persoon weg van de spanningsbron, waardoor de spieren kunnen ontspannen.
- Omdat het vaak uren duurt om een brand in een EV-batterij te blussen, kunnen bedrijven overwegen om het gebied van hun percelen waar EV’s worden opgeslagen of opgeladen opnieuw af te graderen of te laten hellen, zodat eventueel giftig water dat wegstroomt bij een brandblusvloed naar een milieuveilige afvoer kan stromen.
Een fenomeen dat bekend staat als boogflits kan gemakkelijk een EV-accubrand verspreiden naar andere voertuigen en/of onderhouds- en reparatiegebouwen platbranden. Een vlamboog ontstaat wanneer elektriciteit door de uitlaatgassen van de batterij gaat, waardoor een uitbarstende, sissende, krakende vuurstraal ontstaat die zich door de lucht verspreidt. Deze vurige uitstoot kan allerlei voorwerpen in de buurt doen ontbranden.
- Beschadigde EV’s moeten geparkeerd worden in betonnen parkeervakken of “boxen met muren” om te voorkomen dat de vlammen overslaan naar andere voertuigen in de buurt. Zulke EV’s moeten als veiligheidsmaatregel minstens 14-30 dagen in zulke parkeervakken blijven staan.
- EV-batterijen zouden vervoerd moeten worden in kistachtige, brandvertragende containers gemaakt van staal en isolatie. Elke container kost ongeveer 50K.
- In het geval van brand kan een ‘blusdeken’ de verspreiding van een brand 30-40 minuten vertragen. Werknemers moeten de deken op een brand gooien en er genoeg zuurstof uitpersen om de vlammen onder controle te houden.
- Er zijn drie manieren om een brand te blussen: Laten branden, grote hoeveelheden water sproeien of zwaar takelmaterieel gebruiken om het voertuig op te tillen en in een dompeltank te plaatsen.
- Sommige verzekeringsmaatschappijen zijn terughoudend met het dekken van beschadigde EV’s op commerciële en bedrijfsterreinen, maar zijn mogelijk meer geneigd om dekking te verlenen als een bedrijf een compleet brandveiligheids- en voorbereidingsplan heeft.
Volgens het Bureau of Transportation Statistics (BTS) en de National Transportation Safety Board (NTSB) is de kans dat EV’s in brand vliegen ongeveer 0,3%, vergeleken met 1,05% voor auto’s op brandstof.
Met goed onderhoud beperkt u het risico op EV-branden en verhoogt u de veiligheid van uw chauffeurs.
Voor een wagenparkbeheerder : Wees niet bang voor EV-branden.
Waar beheerders zich eerder zorgen over moeten maken is waar hun elektrische auto’s worden onderhouden.
Ik wil niet dat jullie in paniek raken. Deze branden zijn absoluut in de minderheid, maar het kan iedereen overkomen. En deze tips zijn bedoeld om voorbereid te zijn op noodsituaties.