Het is niet zo simpel

“ICE-voertuigen zullen nog jaren op onze  wegen rijden.”

Hoe sommige fleetmanagers reageren op de uitspraak over de “aanzienlijke” besparingen die elektrificatie zal opbrengen.

Wanneer het merendeel van de communicatie rechtstreeks van het merk komt, zijn berichten niet zo betrouwbaar als wanneer ze van echte mensen komen.

Met andere woorden, mensen vertrouwen de adviezen en aanbevelingen van andere gebruikers van producten en diensten en iemands persoonlijke ervaring is de bron van informatie die het meest door transportbedrijven wordt vertrouwd.

Enkele quotes : mijn top zeven

  • Ze zeggen het altijd alsof we nu geld gaan besparen“. Nee, we gaan meer geld uitgeven om voertuigen te kopen en het duurt jaren voordat het break-evenpunt van de besparingen wordt gerealiseerd. Ik erger me altijd aan deze uitspraak. Het is waar, maar het is misleidend”.
  • “Besparen! Ja, na verloop van tijd; over een lange periode 10 a 15 jaar dit krijg ik niet verkocht aan CEO”
  • EV’s zijn nog niet lang genoeg op de markt, vooral als het gaat om de : de bestelwagens, bakwagen of wat dan ook”
  • We weten niet wat de restwaarde is, als we ze inleveren. Er zijn veel onbekende factoren. Leasing kan en is een oplossing maar er sijpelen onzekerheden in sommige voorstellen.
  • De grootschalige overgang naar elektrische voertuigen zal veel langer duren dan voorstanders verwachten.
  • Het is pas in de laatste vijftien jaar dat we van vervuilde dieselmotoren omschakelen naar propere dieselmotoren . Het heeft lang geduurd om zover te komen, het gaat nog even duren… Laten we de markt niet overhaasten en de tijd nemen om het goed doen.
  • We moeten niet alleen kijken naar de elektrificatie van wagenparken. We moeten kijken naar de duurzaamheid van het wagenpark. Laten we niet overhaast elektrificeren. Maar laten we ook holistisch kijken naar alle alternatieve brandstoffen.

De barrières voor de elektrificatie van wagenparken opruimen

De grootste besparingen op de gebruikskosten zouden komen van brandstoffen  (68% reductie) en onderhoudskosten (37% reductie).

40% van de kosten van een nieuwe EV heeft te maken met elektronica, zoals sensoren, ADAS-kalibratie, software-updates en microchips. Dat maakt EV-reparaties duurder en langduriger.

Beschadigingen en deuken kunnen leiden tot ernstige reparatiekosten, waardoor verzekeraars de voertuigen total loss verklaren en afschrijven, wat vervolgens resulteert in hogere premiekosten voor EV-eigenaars. Het vervangen van een EV-batterij op een Tesla kan €15.000 tot €35.000 kosten.

Verschillende financieringsmogelijkheden die beschikbaar zijn om de invoering van EV op nationaal en lokaal niveau te ondersteunen. Volgens sommige bronnen zijn deze niet altijd haalbaar zonder kennis en veel administratie.

Het klinkt zo makkelijk om het te krijgen, maar dat is het niet. Papierwerk, verwerking, rapportage en andere administratieve zaken maken het niet zo makkelijk als het klinkt.

Het zou een stuk eenvoudiger zijn als iedereen een subsidie expert of een afdeling zou hebben die zich hiermee bezighoudt. De meeste bedrijven hebben die mogelijk niet.

Antwoord op de zorgen over de financiering adviseren wij voor ondersteuning om de overgang te vergemakkelijken.

De mogelijkheid om wagenparken te elektrificeren hangt niet alleen af van de financiering, maar ook van de beschikbaarheid van voertuigen.

We weten dat de overgang niet zonder hobbels zal verlopen. Maar hopen dat Bond Beter Leefmilieu Marie Desrousseaux snel een nieuwe studievoormiddag rond de elektrificatie van het vrachtvervoer organiseert de dialoog terug  op gang brengen om het proces voort te zetten.

Elektrificatie apostellenen :

Ja, we willen allemaal EV’s en voertuigen op alternatieve brandstoffen. Maar ze zijn duur om te hebben; de infrastructuur bevindt zich nog in een traag stadium en er is nog veel werk aan de winkel.

Samengevat

We willen allemaal zuinig, efficiënt en milieubewust zijn, maar met onze eigen acties alleen komen we er niet. We hebben veel partners nodig die met ons meedoen: transparant eerlijk advies,fabrikanten, elektrische leveranciers , overheid, de  installateurs van oplaadstations en nog veel meer.

Wij staan klaar en bereid om vloten en bedrijven te helpen bij de overgang naar de elektrificatie van transport. Wagenparkbeheerders worden aangemoedigd om contact op te nemen om barrières te overwinnen, steun op te bouwen en te leren van diverse ervaringen.

Laat ons meer met een open vizier naar de komende veranderingen kijken. “Dit is niet het moment om de hakken in het zand te zetten over wat wel en niet zal werken.”

 “ICE-voertuigen zullen nog jaren op onze  wegen rijden.”

De overheid zal consumenten nergens toe dwingen. We zullen in ons leven niet verder komen dan 60% EV.

Ik zal al lang dood zijn en we zullen nog steeds ICE-voertuigen hebben in België . Het zal nog 10-12 jaar duren voordat de meeste voertuigen elektrisch zijn. We zullen een combinatie zien van EV’s en ICE-voertuigen.”