Hoe is Noorwegen ’s werelds best verkopende markt voor elektrische auto’s geworden?

Noorwegen is niet de meest voor de hand liggende plaats om een transportrevolutie te beginnen, maar elektrische voertuigen (EV’s) zijn hier plots de nieuwe norm.

Als Noorwegen het kan, waarom ook niet België.

Hoe is Noorwegen dan ’s werelds best verkopende markt voor elektrische auto’s per hoofd van de bevolking geworden? Niet door gunstige weer omstandigheden en zeker niet omdat de Noren milieuvriendelijker zijn of zich zorgen maken over klimaatverandering.

In plaats daarvan kunnen we een sterk beleid aan de vraagzijde toeschrijven dat lange tijd van kracht is gebleven. Het kost immers tijd om alle auto’s op de weg te elektrificeren. De meeste auto’s worden tweedehands gekocht, en de mensen op de tweedehandsmarkt zijn afhankelijk van de keuzes die kopers van nieuwe auto’s maken.

Maar we kunnen verder gaan en een beleid voeren dat gericht is op de vraagzijde. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan; de sleutel is te beginnen met het belasten van de nieuwverkoop van ten minste de meest vervuilende automodellen en dit geld te gebruiken om EV’s te subsidiëren.

Dit is een eerlijke manier om klimaatbeleid te implementeren, aangezien het gericht is op mensen die een nieuwe auto kopen, in plaats van een klakkeloze belasting aan de benzinepomp. Consumenten krijgen een optie bij de aankoop van een nieuwe auto; zij kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een model met lagere emissies zoals een plug-in hybride, die niet wordt belast, of zelfs een EV die wel wordt gesubsidieerd. (met een fiscaal aankoopbeleid alleen komen we niet snel genoeg waar we moeten zijn)

2022 is ook het jaar waarin alle regeringen zich moeten aansluiten bij de eerste 38 landen die de COP26-verklaring hebben ondertekend over het versnellen van de overgang naar 100% emissievrije auto’s en bestelwagens. Daarin staat dat zij ernaar zullen streven dat alle verkopen van nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2040 wereldwijd nulemissievrij zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat geen enkele fabrikant na 2035 nog auto’s met een verbrandingsmotor zal produceren.

Toch kan ik niet genoeg benadrukken dat de overgang naar EV snel moet gebeuren en dat een krachtig beleid dringend noodzakelijk is. Het laatste klimaatrapport van de Verenigde Naties kreeg de titel “code rood voor de mensheid”. We hebben haast als het gaat om het terugdringen van emissies. Dus als er alternatieven zijn, waarom zouden we er dan geen vaart achter zetten?