Mercedes-Volvo-MAN-Renault-Volvo-Scania-Iveco-DAF
“Brugge geeft energie” heeft eTruckConsulting opgericht om te helpen DC-laders bij de bedrijven te krijgen.
Elektrische vrachtwagen ecosysteem: Wat er nodig is om BEV’s te laten rijden.
Bij het omschakelen van een transportbedrijf naar elektrisch rijden komt veel meer kijken dan alleen het selecteren van de juiste vrachtwagen. Of het nu gaat om een test met één batterij-elektrisch voertuig of om de overstap naar meerdere eenheden, een vloot heeft een ecosysteem van ondersteuning nodig dat vanaf de basis wordt opgebouwd.
Dit omschakelingsplan voor uw vloot moet toekomstgericht zijn en alles omvatten, van het voertuig tot het oplaadplan en de specifieke laadinfrastructuur tot de financiering of leasing van sommige of al deze componenten.
Zoals bij elke aanpak zal er niet één manier zijn om het elektrische ecosysteem van een fleet in kaart te brengen. Eerst moet worden bepaald welke vrachtauto’s geschikt zijn en welk type laadstations ze nodig hebben.
Daarna moet de laadinfrastructuur in kaart worden gebracht en gedurende het hele proces moet er worden nagedacht over schaalbaarheid, om de installatie toekomstbestendig te voorzien.
Opladen voorop
Een complicerende factor is dat er niet één manier zal zijn om elektrische vrachtwagens op te laden, vooral die voor middelzware tot veertig ton trekkers. De meeste vloten zullen twee soorten opladers nodig hebben: ” trage laders ” voor vrachtwagens met één shift die ’s nachts terugkeren naar een domicilie en ” snelladers ” die een vrachtwagen in dienst snel kunnen opladen zodat de actieradius kan worden vergroot voor een langere of tweede shift.
De laadstations moeten worden geïnstalleerd om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, zoals bouw- en brandverordeningen, en het personeel dat ze bedient moet worden opgeleid voor de juiste veiligheid. Bovendien zullen wagenparkbeheerders gebruik willen maken van de gegevens die door de laadstations worden gegenereerd en verzameld over de efficiëntie van voertuigen en de elektriciteitskosten.
Voor een bedrijf dat bereid is om vroeg over te stappen, zou de evaluatie beginnen op routeniveau. Belading, actieradius, snelweg- versus stadskilometers, klimaat en truckgebruik zijn allemaal overwegingen om te bepalen wat het beste past bij zowel het type truck als de oplader. “Er zijn veel nieuwe manieren om over elektrische vrachtauto na te denken, en het doel zal zijn de meest kosteneffectieve en levensvatbare oplossing voor een vloot te vinden.
Start met een plan
In het plan moet rekening worden gehouden met het aantal vrachtwagens, de indeling van het terrein (vertrekpunt), de verblijftijd (tijd om op te laden) en de toekomstige uitbreidingsmogelijkheden.
Als dat eenmaal is vastgesteld, bijvoorbeeld als een driejarenplan, praat dan met uw energie leverancier om de voertuigen-energiebehoeften te bepalen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de prestaties van het voertuig en de extra stroomvoorziening (carrosserievereisten, laadbruggen, koeling enz.).”
Dealers beginnen zich voor te bereiden op de verkoop en het onderhoud van elektrische vrachtwagens.
Op die manier kan een oplaadplan worden ontwikkeld voor de succesvolle introductie van volledig ondersteunde elektrische voertuigen, “complete oplossingen” worden aangeboden ter ondersteuning van laadinfrastructuur tot onderhoud en kant-en-klare financiering.
eTC onze scoop: opmaak concept en de beoordeling van de laadinfrastructuur, het projectbeheer, de coördinatie met de leveranciers en advies op maat voor de klanten om het complexe proces van het installeren van laadstations te vergemakkelijken.
eTC helpt bij de planning van laadinfrastructuur, lokale opslag van zonnepanelen, solar-carport als alternatief ,stationaire energie, en de interactie met lokale nutsbedrijven.
Onze dienstverlening is toegankelijk voor kopers van alle merken en modellen van elektrische vrachtwagens.
Voorspelbare budgetten
eTC werkt samen met lokale producenten van laadinfrastructuur -totaal oplossingen voor EV-aanbod voor middelzware en zware voertuigen en financieringsopties voor infrastructuur en oplaadsystemen. eTC kan de kosten van oplaadsystemen bundelen in een full-service leaseaanbod aan klanten.
Wij helpen bij het vinden van subsidies en deze in sommige gevallen rechtstreeks aanvragen, waardoor de kosten van de vrachtwagen en de laadstations worden gecompenseerd. In combinatie met een meerjarige leaseovereenkomst en een onderhoudsprogramma kunnen we stabiele, meer voorspelbare investeringen aanbieden gedurende de levensduur van de apparatuur.
Subsidies en stimulansen voor oplaadinfrastructuur
Hoe kan dit alles worden betaald? Overheidssubsidies en andere stimuleringsprogramma’s voor de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen kunnen beschikbaar zijn op federaal, provinciaal en regionaal niveau.
Het is belangrijk voor transportbedrijven om op de hoogte te blijven van deze programma’s, omdat ze de invistering voor elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur kunnen verlagen.
Vragen stellen
De toekomst ziet er rooskleurig uit voor elektrische vrachtwagens, maar het is nog niet duidelijk wanneer die toekomst er zal zijn. Laadinfrastructuur is een enorme uitdaging. Vooral op de schaal van meer dan 10 eenheden die op één enkel terrein opladen.
Ook de 24-uurs service die van de truckdealers wordt verwacht, zal een enorme investering vergen.
Toch zou de invoering van BEV’s moeten worden versneld door de strengere emissieregels die in Europa. Wagenparkbeheerders die zo snel mogelijk een elektrisch ecosysteem willen ontwikkelen, is beginnen met “het vinden van een betrouwbare etruckconsult en vragen te stellen”.