Is het tijd om BEV’s te voorzien. Of toch niet?

Bert Strijker en Frank De Lannoit LIFE NEW HYTS Waterstof Utrecht

Wanneer u nagaat of batterij-elektrische voertuigen geschikt zijn voor uw wagenpark, is het van cruciaal belang om te beslissen welk type toepassing het meest geschikt is in plaats van elektrificatie omwille van de elektrificatie.

Ik heb de laatste tijd veel gesproken over de levensvatbaarheid en de voordelen van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in commerciële toepassingen. En in veel vrachtwagentoepassingen zijn BEV’s heel zinvol. Bestelwagens en bakwagens, middelzware vrachtwagens, terminaltrekkers en zware trekkers voor regionaal vervoer – laten zien dat ze in de praktijk een alternatief bieden. Wat deze marktsegmenten gemeen hebben, zijn bekende routes, een relatief kort aantal afgelegde kilometers per dag en terugkeer naar de vertrekbasis, zodat er op het hoofdkantoor kan worden opgeladen.

Maar ik zou naïef zijn als ik u zou vertellen dat BEV’s zinvol zijn voor alle toepassingen. De waarheid is dat de technologie gewoon nog niet klaar is voor alle toepassingen.

Voor trucks met lange afstanden, trucks met verschillende routes en vloten die in ploegendienst rijden, zijn batterij-elektrische trucks vandaag de dag nog niet de juiste keuze. Dat wil niet zeggen dat ze in de toekomst geen goede optie zullen zijn, maar voorlopig zijn ze in de praktijk nog niet zinvol.

Ik geloof ook dat de doeltreffendheid van BEV’s in extreem koude omstandigheden nog niet helemaal duidelijk is. Er zijn ook bepaalde beroepsmatige toepassingen met complexe hulpbelastingen waarvoor BEV’s niet geschikt zijn.

Vervoerders moeten ook rekening houden met waar ze actief zijn als onderdeel van hun analyse of BEV’s voor hen zinvol zijn.

Technologie: Identificeer de regio’s die het meest gunstig zijn voor de unieke eigenschappen van de technologie.

Behoefte: Identificeer de regio’s met de grootste behoefte aan elektrificatie.

Ondersteuning: Identificeer de regio’s die de meeste ondersteuning bieden voor de technologie.

Als u bijvoorbeeld actief bent in een regio waar netbeheerders geen goed beeld hebben van de verschillende aspecten van elektrische vrachtwagens, kunt u misschien beter wachten met de inzet van BEV’s. Een succesvolle inzet van BEV’s vereist samenwerking met plaatselijke nutsbedrijven, vooral wanneer grotere aantallen BEV’s in gebruik worden genomen.

Als het gaat om BEV’s in commerciële toepassingen, is het van cruciaal belang dat u het juiste voertuig voor de juiste bedrijfscyclus op de juiste locatie krijgt. In sommige opzichten is dit niet anders dan wat transportbedrijven doen met hun dieselvoertuigen. Ongeacht de krachtbron is het voor succes van cruciaal belang dat de juiste vrachtwagen aan de bedrijfscyclus wordt aangepast.

Als het echter om BEV’s gaat, kan het kiezen van de verkeerde toepassing een bedrijf nadeel opleveren. De realiteit is dat BEV’s voor sommige toepassingen heel zinvol zijn. Dus, als u actief bent in een marktsegment of bedrijfscyclus waarin BEV’s zinvol zijn, begin dan zeker met de integratie ervan in uw activiteiten. Maar als dat niet het geval is, is mijn advies om te wachten tot de technologie is aangepast aan uw behoeften. Op die manier zult u, wanneer u uiteindelijk BEV’s toevoegt, blij zijn dat u dat hebt gedaan.