Photo: Mercedes-Benz
Hoewel er minder bewegende delen zijn die regelmatig onderhoud nodig hebben, moeten bestuurders er toch aan denken om de standaard ” slijtbare “ onderdelen van hun elektrische voertuigen te controleren en te vervangen voordat het koud wordt.
De bladeren vallen, de temperaturen dalen en veel bestuurders beginnen na te denken over hoe ze hun voertuigen het best kunnen voorbereiden op het naderende winterweer. De doorgewinterde eigenaar van een elektrisch voertuig (EV) weet wat hij kan verwachten bij het opladen en rijden met zijn EV in de winter – maar als u onlangs uw wagenpark hebt geëlektrificeerd, wat moeten uw bestuurders dan weten?
Zodra u de koffers van uw wagenpark hebt gevuld met schrapers en smeltmiddelen, volgen hier enkele belangrijke tips om uw EV’s soepel te laten rijden zodra het kwik daalt.
Verwacht minder kilometers en langzamer opladen
Winterweer kan onze manier van rijden veranderen, maar het heeft ook gevolgen voor het voertuig zelf. Bij EV’s zie je dit waarschijnlijk in de lithium-ion batterij die je auto of vrachtwagen aandrijft.
Vriestemperaturen beïnvloeden de chemische en fysische reacties die de batterijen doen functioneren, waardoor het opladen langer duurt. Uit een onderzoek bleek zelfs dat een EV-batterij bij 0 graden Celsius 36% minder energie opnam dan wanneer de batterij gedurende dezelfde tijd bij 21 graden Celsius werd opgeladen.
Koud weer reduceert ook het rijbereik van een EV, omdat het voertuig energie moet gebruiken om de temperatuur van de batterij en de interieur te regelen.
Als uw bestuurders lange ritten maken, moeten ze weten wat hun actieradius is en, indien nodig, waar ze openbare oplaadstations op hun route kunnen vinden. Ze moeten ook rekening houden met langere oplaadtijden, of ze nu thuis opladen, in het depot van uw wagenpark of elders.
Gebruik uw voorconditioneringsfuncties
De meeste EV’s beschikken tegenwoordig over klimaatregelingsfuncties die de levensduur van de batterij bij extreme temperaturen optimaliseren en het de bestuurder comfortabel houden. Preconditioning is mogelijk voor interieurruimte en de batterij.
Dankzij de klimaatregeling in de bestuurderscabine kunnen chauffeurs het interieur van de auto voorverwarmen of afkoelen tot een optimale temperatuur voordat ze op weg gaan. In plaats van in de auto te stappen en te wachten tot de binnenkant is opgewarmd en de ruiten zijn ontdooid, kunnen bestuurders het conditioneringsproces van tevoren starten. Als dit proces wordt gestart terwijl de stekker van de auto nog in het laadstation zit, kan de bestuurder met een volle accu aan zijn route beginnen.
En omdat de binnenkant dan al een comfortabele temperatuur heeft, verbruikt hij tijdens de reis ook minder energie.
Veel EV’s hebben ook een batterijvoorbereidingsfunctie die de temperatuur van de batterij regelt voor optimaal opladen aan het einde van een rit. Een goede batterijconditionering kan het bereik van uw EV’s in koudere maanden verlengen en hun batterijen op lange termijn beschermen, maar niet alle voertuigen doen dit automatisch.
Bij sommige EV’s moeten bestuurders het conditioneringsproces starten via een app of een ander handmatig systeem, het is dus belangrijk om te controleren hoe het conditioneringsproces werkt bij de EV’s van uw wagenpark.
Optimaliseer uw belastbare onderdelen
Een van de voordelen van EV’s is dat ze ongeveer 30% minder onderdelen hebben dan ICE-voertuigen.
Maar hoewel er minder bewegende onderdelen en systemen zijn die regelmatig onderhoud nodig hebben, moeten bestuurders er toch aan denken om de standaard ” slijtbare ” onderdelen van hun EV te controleren en te vervangen voordat er een koudegolf komt.
Banden kunnen een groot verschil maken bij het rijden in winterweer, dus zorg ervoor dat de banden van uw wagenpark goed opgepompt zijn (wat zorgt voor minder rolweerstand en een groter bereik) en voldoende profiel hebben. Afhankelijk van uw locatie kunt u zelfs overwegen om universele banden te vervangen door een geschikte winterversie. Het is ook een goed idee om te controleren of alle koplampen en ruitenwissers goed werken, wat van onschatbare waarde kan zijn wanneer uw bestuurders zich door sneeuw en ijzel wagen.
Rijden door winterweer is geen pretje, maar met een grondige kennis van EV-prestaties en een beetje voorbereiding kunt u ervoor zorgen dat uw elektrische wagenpark goed is uitgerust om veilig en efficiënt om te gaan met ijskoude temperaturen en besneeuwde wegen.