Diesel heeft al honderd jaar een voorsprong, dus het zal tijd kosten om die achterstand in te halen
Er is de afgelopen jaren veel belangstelling geweest voor emissievrije vrachtwagens, waaronder zowel batterij-elektrische als op waterstof. Dit kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder wettelijke vereisten zoals de lage immissie zones.
Deze schrijft voor dat vanaf 2030 een steeds groter deel van de middelzware en zware vrachtwagens die worden verkocht, emissievrij moet zijn. Een aantal andere landen heeft deze vereiste overgenomen, terwijl andere dit overwegen. Er is een nieuwe regel in ontwikkeling die bedrijven zal verplichten om dergelijke voertuigen aan te schaffen.
Regelgeving is echter niet de enige motivator.
Er is een groeiende trend onder klanten naar milieuvriendelijk vrachtvervoer. Bedrijven met een eigen wagenpark en verhuur-leasebedrijven hebben duurzaamheid omarmd als kernwaarde.
De bottom line voor een succesvolle overgang naar emissievrije voertuigen zal de basis vormen, en dat betekent dat OEM’s levensvatbare producten moeten leveren die worden ondersteund door een betrouwbare en betaalbare oplaadinfrastructuur.
We hebben de potentiële gevaren en toekomstige voordelen van de verschuiving naar nul emissie vrachtvervoer geschetst en uitgelegd waarom wagenparken de komende tien jaar op obstakels zullen stuiten.
Dit komt door de toenemende regelgeving en het vermogen van infrastructuuraanbieders en equipmentleveranciers om aan de gevraagde oplossingen te voldoen.
OEM’s, transportbedrijven en energiebedrijven moeten samenkomen om inzicht te krijgen in de vereisten, tijdlijnen en locaties die essentieel zijn voor een succesvolle implementatie van elektrische voertuigen.
Ik kan niet zeggen welke vrachtwagenbedrijven [elektrische] rijden in de komende 5 tot 10 jaar, maar ik kan u wel verzekeren dat de vracht op de bestemmingen zal worden afgeleverd, aangezien die logistieke magazijnen blijvend zijn . Dit zijn locaties waar we met vertrouwen kunnen investeren in de vereiste infrastructuur.
De meeste proberen alleen maar vracht van punt A naar punt B te vervoeren en het hoofd boven water te houden .Wanneer ze worden geconfronteerd met veranderingen in de regelgeving of kostencurves, of wanneer ze worden weggeconcurreerd, zullen bedrijven zich haasten om te overleven.
Tussentijdse oplossingen bieden energieleveranciers enige marge om de locatie van grote energiebronnen te voorzien, mits ze in een vroeg stadium worden aangeboden. Niemand wil een elektrische vrachtwagen die oplaadt via een dieselgenerator.
Wederom is de risicomijdende aard van onze transportbedrijven dat ze eerst iets willen proberen.
Ze willen een handvol trucks, ze willen weten of ze het werk aankunnen. Ze willen weten of ze efficiënt en betrouwbaar kunnen werken.”
Conclusie: het succes van een verschuiving naar nul-emissievoertuigen zal afhangen van het eindresultaat. Daarom is het cruciaal voor OEM’s om praktische producten aan te bieden die ondersteund worden door een betrouwbaar en kosteneffectief oplaadnetwerk.