Stekkerauto’s verdringen diesel

Een op de drie verkochte wagens rijdt op batterij

Hoewel er ook een stevige groei is in de verkoop van volledig elektrische auto’s, zijn de meeste stekkerauto’s nog altijd plug-inhybrides. 

Willen we grote stappen maken in de duurzaamheidstransitie, dan moeten we mobiliteit dus meenemen. Hoe we onszelf en onze goederen verplaatsen, bepaalt voor een deel hoe schoon de lucht is, hoeveel CO₂ we uitstoten en hoe veilig onze leefomgeving is. Hier is nog veel winst te behalen, maar er zijn ook nog grote innovaties nodig.

In Vlaanderen is 64procent van alle nieuwe auto’s een bedrijfswagen

Als je daarbij als ondernemer een duurzame keuze wilt maken, kies je dan voor batterij-elektrisch of voor waterstof? Of toch nog een conventionele brandstof, omdat de actieradius anders te klein is of de kosten te hoog oplopen? Voor andere werknemers zijn er nog meer keuzes. Kun je als ondernemer mensen stimuleren om bijvoorbeeld te gaan fietsen, het ov te nemen of thuis te werken? BGE kan hierin een rol spelen.

De ervaring leert dat het verduurzamen van panden een grote uitdaging kan zijn voor bedrijven, maar het verduurzamen van de bedrijfsvervoer (alle vervoer onder werktijd) is misschien nog wel een moeilijkere opgave. Er is veel keuze in bedrijfsvoertuigen die rijden op onder andere diesel, benzine, gas, elektriciteit of een mix.

Een op de drie verkochte wagens rijdt op batterij

Ondernemers worstelen met de vraag wat de beste en vooral meest efficiënte keuze is voor hun bedrijf. Als je investeert in schone elektrische of waterstof-voertuigen, verdien je dat dan terug? En/of wordt het imago van je bedrijf of product zoveel beter dat het ook daarom een reden is om voor duurzaam te kiezen? Bovendien hebben ondernemers te maken met regelgeving, bijvoorbeeld binnensteden waar op termijn geen dieselauto’s meer in mogen, maar ook met mogelijkheden voor laadpalen bij het bedrijf en voor het tanken van waterstof in de buurt.

Een andere rol voor BGE is het betaalbaar maken van duurzame mobiliteit. Er zijn inmiddels enorm veel aanbieders van laadpalen voor elektrische voertuigen en de dienstverlening van deze aanbieders verschilt behoorlijk. Waar de een alleen een paal verkoopt, verzorgt de ander de aansluiting op het elektriciteitsnet en verzwaart zelfs je aansluiting als dit nodig is.

BGE heeft hier ervaring mee en kan ondernemers hierin ondersteunen. We denken met de ondernemer mee, we dragen kennis aan, we adviseren en we verbinden met relevante partijen

Vanuit een uitvraag heeft BGE daarom in 2021 drie partnerbedrijven geselecteerd die laadpalen en de daaraan gekoppelde dienstverlening aanbieden.