Uitdagingen binnen de transport sector

greendeal-duurzamemobiliteit.be

Ik vermoed dat veel mensen niet weten dat je het grootste deel van de laatste kilometers voor vervoer naar stadscentra met vrachtwagens op batterijen kunt afleggen.

Om vervoerders zover te krijgen dat zij deze verschuiving omarmen, moeten de juiste randvoorwaarden aanwezig zijn. Het moet economisch haalbaar zijn en de passende infrastructuur moet op grote schaal beschikbaar en toegankelijk zijn.

Alle belanghebbenden en beleidsmakers moeten nu samenwerken om de laadinfrastructuur te ontwikkelen die nodig is om deze overgang te vergemakkelijken.

Lage Marges

De markt voor goederenvervoer over de weg in Europa is een van de meest gefragmenteerde markten ter wereld. Alleen al in Europa zijn er meer dan 300.000 transportbedrijven in alle soorten en maten. De grootste transporteur heeft slechts een marktaandeel van ongeveer 2%.(bron). De concurrentie is scherp en daardoor zijn de prijzen laag. Bedrijven proberen elkaar te onderbieden om zaken te doen, wat resulteert in een cultuur van wantrouwen. Dit maakt het moeilijk voor spelers in de markt om samen te werken en schaalvoordelen te behalen.

De concurrentie heeft de prijs zo sterk gedrukt dat de marges zijn afgenomen 2-3% winst voor rente en belastingen is geen uitzondering, grootte transporteurs hebben marges tot 5%. Het voornaamste probleem met deze lage marges is dat vervoerders niet over de middelen beschikken om te investeren in effectieve strategische oplossingen voor de lange termijn. Dit is een van de  belangrijkste reden waarom de transportsector achterop is geraakt in digitalisering vergeleken met andere sectoren.

Innoveren om de groene en digitale transformatie te versnellen

20% van de in Europa gereden kilometers wordt gereden door vrachtwagens met lege aanhangwagens en dit aantal heeft geen betrekking op gedeeltelijk geladen voertuigen (bron). De bezettingsgraad, die wel rekening houdt met gedeeltelijk geladen vrachtwagens, bedraagt iets meer dan 70%. Dit betekent dat bijna een derde van de totale inkomsten van transportbedrijven wordt besteed aan het vervoer van lucht van punt A naar B (bron).

De uitdaging voor de toekomst is ervoor te zorgen dat de transporteurs, logistieke bedrijven – het risico kunnen nemen en van fossiele brandstoffen kunnen overstappen op emissievrije brandstoffen.