EV-adoptie door de ogen van vrouwen

Wist je dat vrouwen twijfelen over het gebruik van elektrische voertuigen!

Verrassende conclusies.

De resultaten van onze bevraging:

  1. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat laadstations goed verlicht zijn en niet ver weg van openbare plaatsen.
  2. Bijna de helft van de bevraagde vrouwen zei dat ze erover denken om een elektrische voertuig te besturen.
  3. In België is 82%  van EV rijders  mannen, dit suggereert dat er obstakels zijn die vrouwen ervan weerhouden om elektrische voertuigen te gaan gebruiken.
  4. Er is een sterk verband aangetoond tussen de zorgen over de veiligheid bij oplaadpunten en het bezit van elektrische voertuigen.
  5. Vrouwen geven prioriteit aan veiligheid van oplaadpunten
  6. Meer dan  50% van de vrouwen merkte op dat gemakkelijk toegankelijke, goed verlichte oplaadpunten op goed bereikbare plaatsen hen zouden overhalen om een elektrisch te rijden.
  7. Niet-functionerende oplaadinfrastructuur en zorgen over de veiligheid kunnen redenen zijn waarom minder vrouwen een elektrische voertuigen rijden.

Vrouwen die werken in de logistiek , als koerier en in de vrachtwagensector, uiten vaak hun bezorgdheid over de veiligheid bij truckstops en rustplaatsen.

Code rood in de transport sector!

Verdrievoudiging chauffeurstekort tegen 2026

30% van de chauffeurs zal tegen 2026 met pensioen gaan, maar het aantal jongere vervangers ligt 4 tot 7 keer lager. De groeiende kloof tussen vertrekkende en nieuwe chauffeurs zal het aantal onvervulde vacatures voor vrachtwagenchauffeurs verdrievoudigen tot meer dan 60% in 2026.

Alle zeilen bij

Toch heeft het tekort aan chauffeurs ook structurele oorzaken. Vanwege de lange werkdagen en het tekort aan voldoende rustplaatsen is het beroep voor jongeren niet aantrekkelijk. Bovendien vergrijst de sector snel. Daarom is het belangrijk om meer jongeren en vrouwen aan te trekken. We moeten alle zeilen aantrekken om nieuw en geschikte vrouwen aan te trekken.

De sector probeert meer vrouwen te overtuigen voor een job als chauffeuse, terwijl commerciële wagenparken overstappen op EV, moeten we nadenken over deze problemen om te voorkomen dat er nieuwe barrières ontstaan in de sector.

Jongeren (leeftijdsgroep 18-34 jaar) zijn het meest geïnteresseerd in het rijden met elektrische voertuigen, zo blijkt uit onderzoek.

TIP

Werkgevers organiseren Ladies Night , met getuigenissen van chauffeuse met ballen die zijn de ambassadeurs. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is tegenwoordig aantrekkelijker voor vrouwen. Het werk is de laatste jaren fysiek minder zwaar geworden, onder meer dankzij systemen voor laden en lossen die met twee vingers te bedienen zijn. De komende jaren zullen we veel nieuwe chauffeurs moeten werven, want de structurele krapte blijft.

https://www.jobat.be/nl/art/trucker-daisy-als-enige-vrouw-genomineerd-voor-love2truck