Hoe Brugge propere lucht kan creëren

Wij streven ernaar de CO2-uitstoot van Brugge tegen 2022 met 12.500 ton per jaar te verminderen. Dat is het equivalent van 2.500 benzine- of dieselauto’s.

Onze lucht is al zo lang vervuild dat hele generaties nog nooit iets anders hebben meegemaakt. Maar de lockdown heeft velen van ons een prikkelende blik gegeven op hoe de toekomst eruit zou kunnen zien.

De wens om deze veranderingen een permanent karakter te geven, leidt tot een toenemende belangstelling voor het gebruik van propere vervoersmiddelen, van fietsen en scooters tot elektrische voertuigen (EV’s).

We moeten dit moment grijpen om onze steden te transformeren en ervoor zorgen dat koolstofarme infrastructuur en nul-koolstoftransportoplossingen kunnen aanbieden waarmee mensen veilig en efficiënt kunnen reizen, waardoor permanente veranderingen in de luchtkwaliteit ontstaan en de vooruitgang naar een netto nul-toekomst wordt bespoedigd.

Koolstofvrij transport

Waar mogelijk moeten we het stappen en fietsen stimuleren maar waar auto’s, bestelwagens, bussen en andere voertuigen nodig zijn, zouden we de overstap naar elektrische versies kunnen versnellen – en ervoor zorgen dat de elektriciteit die ze aandrijven CO2-arm is.

Stadscentra met schone lucht

De stad zou vervuilende voertuigen kunnen ontmoedigen, en mikken op elektrisch aangedreven bussen, taxi’s, gemeentelijke wagenparken, bestelauto’s en zakelijke personenwagens.

Maar dit is alleen mogelijk met investeringen in de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen – zowel de capaciteit als de oplaadpunten – zodat bedrijven en bewoners hun voertuigen op een betrouwbare en betaalbare manier kunnen opladen waar en wanneer dat nodig is.

Voldoende stroom

Een van de grootste uitdagingen is om voldoende stroom op de juiste plaats te krijgen, bijvoorbeeld om een busvloot op te laden of een openbare e-mobility park vergelijkbaar met een benzinestation, waar chauffeurs in enkele minuten kunnen opladen. Maar lokale netwerkbeperkingen kunnen de toegang tot essentiële capaciteit zowel kostbaar als tijdrovend maken, waardoor een barrière wordt opgeworpen voor de elektrificatie van het vervoer.

Hier komt BGE in beeld.

We ontwikkelen een lokaal netwerk van e-mobility parks, die we op hoogspanningstransmissienetwerk aansluiten om de stad te voorzien van snelle oplaadnetwerken voor EV’s die worden aangedreven door koolstofarme energiebronnen.

Deze koolstofarme infrastructuur werkt als een katalysator voor investeringen in oplaadpunten en wagenparken, waardoor de invoering van EV’s wordt versneld en er schonere, duurzamere steden ontstaan waar meer mensen willen wonen en werken.

Hoe we dit gaan bereiken

We beginnen in Brugge om een van de meest ambitieuze stedelijke decarbonisatieprojecten te realiseren. Nieuwe hoogspanningskabels zullen voldoende vermogen leveren om de toenemende vraag naar het opladen van elektrische voertuigen te ondersteunen.

e-mobility park creëert een krachtig oplaadnetwerk in de hele stad om bedrijven en chauffeurs te helpen om elektrisch te gaan rijden. Een openbare e-mobility park in een van de Park & Rides in Brugge zal meer dan 25 oplaadpunten bieden voor een scala aan voertuigen en snelheden, zodat bezoekers binnen enkele minuten kunnen opladen terwijl ze in de stad werken of winkelen. Het netwerk heeft de capaciteit om uit te breiden en stroom te leveren aan lokale bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren, van logistieke bedrijven tot busexploitanten.

e-mobility park heeft een verbinding met het hoogspanningstransmissienetwerk van nationale grid met een 25MW hybride batterijopslagsysteem. Dit betekent dat naarmate er meer EV’s op de weg komen, we de hoeveelheid koolstofarme elektriciteit die hen aandrijft kunnen verhogen en de uitstoot van Co2 in Brugge kunnen verminderen.

Een netto nul-blauwdruk

e-mobility park biedt een blauwdruk voor steden in Vlaanderen om te investeren in een groen herstel en de koolstofarme infrastructuur te creëren die nodig is om netto nul te bereiken.

De EV-revolutie is aan de gang, maar door samen te werken kunnen we de juiste oplaadinfrastructuur opzetten om meer bedrijven en mensen in staat te stellen om elektrisch te gaan rijden, zodat we allemaal permanent schonere lucht kunnen inademen in onze steden

We zijn op zoek naar gemeenten, grondeigenaren en ontwikkelaars die mogelijke locaties bezitten die geschikt zijn voor e-mobility park.

Laten we samen de mogelijkheden verkennen.