Trucks-as-a-Service modellen helpen EV-gebruik versnellen bij transportbedrijven

Truck-as-a-Service is een belangrijk koopargument voor de Zweedse EV-startup Volta Trucks. Foto: Volta Trucks

Nieuwe perspectief om EV trucks aan te schaffen, van het kopen tot het financieren ervan of kiezen voor full-service leasing, populair Buzz woord in deze bijdrage: Trucks-as-a-Service (TaaS).

Hoewel TaaS marketingtaal is, beschrijft het nauwkeurig een bedrijfsmodel dat het voor transportvloten eenvoudiger en sneller maakt om de omschakeling te bevorderen van elektrische trucks en alles wat nodig is om ze aan te schaffen, op te laden en te gebruiken (in sommige gevallen inclusief onderhoud) via één enkele leverancier tegen een maandelijkse abonnementsbijdrage.

De naam is afgeleid van het Software-as-a-Service-model dat een paar jaar geleden ontstond om het eenvoudiger te maken om bedrijfssoftware voor klanten up-to-date te houden en tegelijkertijd aanbieders in staat te stellen om langeretermijnrelaties met die gebruikers op te bouwen. Je zou kunnen stellen dat een meer accurate weergave van waar TaaS en SaaS voor staan, “service” zou vervangen door “abonnement”.

Om dit te bereiken ontwikkelt een leverancier een op maat gemaakte, doorlopende overeenkomst op basis van een maandelijkse transactie fee die wordt bepaald door gebruik, uptime, bezettingsgraad of andere factoren. Afgaande op recente uitspraken van fabrikanten van elektrische voertuigen en verhuurders van vrachtwagens, zal het aanbieden van Trucks-as-a-Service oplossingen de adoptie van EV’s door vrachtwagenparken stroomlijnen op een efficiënte en schaalbare manier.

Trucks-as-a-Service is een model dat is ontwikkeld om te voldoen aan de vraag naar elektrische voertuigen in de klassen 12 tot en met 16T.

Dit model draait om één betaling die alles omvat. Het is vergelijkbaar met een marktconforme leasestructuur in die zin dat de truck, de lader, de [vereiste] infrastructuur en, in sommige gevallen, de elektriciteit allemaal in één maandelijkse betaling zijn inbegrepen. Het wordt nu steeds populairder, meer leasemaatschappijen beginnen dit soort leaseprogramma’s aan te bieden en er zullen er waarschijnlijk meer volgen naarmate het gebruik van EV toeneemt.

Natuurlijk zijn truckleasemaatschappijen niet vreemd met het bundelen van diensten om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van grote groepen klanten. En van oudsher zijn verhuurders bereid om op het scherpst van de snede te opereren om hun klanten in staat te stellen nieuwe technologie snel en met minder risico toe te passen.

Pakketdeals van cruciaal belang om de invoering van elektrische vrachtwagens te versnellen.

Het is “cruciaal voor een snelle adoptie van EV’s om van de implementatie een eenvoudige oplossing te maken”.

Ga op zoek naar een leaseleverancier met multifunctionele afdelingen, middelen en partners, en in het bijzonder een afdeling die zich richt op milieudiensten en gerelateerde tools, evenals een connected fleet en een telematica-afdeling.

Leaseleveranciers die toonaangevend zijn in de branche en/of end-to-end oplossingen bieden, begrijpen alle regelgeving tot in detail. Als wagenparken nadenken over een overgang naar EV’s om duurzaamheidsdoelstellingen te halen, gebruik dan telematicagegevens als integraal onderdeel van de beoordeling om te bepalen waar EV’s moeten worden toegepast.

Vrachtwagenfabrikanten ‘bedienen’ EV’s

De markt van elektrische trucks is zeer dynamisch en evolueert nog steeds snel, het zijn niet alleen verhuurders die betere oplossingen samenstellen om aan vloten te presenteren. Verschillende vrachtwagenfabrikanten zijn ook bezig met het ” aanbieden van diensten” om de uitrol van EV’s naar vloten te versnellen en te vergemakkelijken.

Startups storten zich op TaaS

Truck-as-a-Service is een belangrijk verkoopargument voor de Zweedse EV-startup Volta Trucks. Volta biedt één maandelijks bedrag voor het gebruik van een volledig elektrisch Volta Zero voertuig en alle service-, onderhouds-, financierings-, verzekerings- en trainingskosten.

Volta Trucks ontwikkelen service en onderhoud hubs van voertuigen in de buurt van de logistieke centra van klanten. Het bedrijf zal ook een netwerk van gecertificeerde servicepartners opzetten.

Omdat oplaadinfrastructuur een belangrijke factor is bij het gebruik van batterij-elektrische vrachtwagens, zijn de Truck-as-a-Service-aanbiedingen interessante opties.

Met alle aandacht die al wordt besteed aan het Trucks-as-a-Service-model door vrachtwagenfabrikanten, verhuurders en anderen, kunt u er zeker van zijn dat deze alfabetsoep steeds meer zal worden opgediend als vrachtwagenvloten ervoor kiezen om volledig elektrisch te gaan rijden tegen de laagst mogelijke kosten in tijd, geld en complexiteit.

Brugge Geeft Energie vzw, biedt een Truck-as-a-Service-model dat toegang geeft tot batterij-elektrische vrachtwagens tegen een competitief tarief.

Dat omvat niet alleen de voertuigen, maar ook de kosten voor laadinfrastructuur, installatie, duurzame elektriciteit en onderhoud.

Frank 0475/427135