Slechts 156 eenheden verkocht in Japan in deze periode, een terugval van 75% ten opzichte van vorig jaar, maar de verkoop in China steeg sterk, zegt een Koreaanse consultant
Tussen begin januari en eind april werden wereldwijd slechts 4.699 brandstofcelauto\’s verkocht, tegenover 5.307 in dezelfde periode een jaar eerder.
Japan kende de grootste daling, met verkoopcijfers die daalden van 551 eenheden in de eerste vier maanden van 2022 tot 138 in de overeenkomstige maanden van 2023 – een daling van 75%.
Alleen China zag een jaar-op-jaar stijging, van 438 voertuigen in de eerste vier maanden van 2022 naar 1.145 – een stijging van 161,4%.
“Hoewel de FCEV-verkoop in Korea met 17,8% daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, neemt Korea nog steeds de toppositie in op de ranglijst van FCEV-verkoop met een marktaandeel van 47,9% dankzij de verkoop van [Hyundai’s] Nexo [brandstofcelauto] op de Koreaanse binnenlandse markt,” zei SNE Research in een persbericht.
Global FCEV sales volumes from Jan to Apr 2023 (by country)
Country | 2022 Jan-Apr | 2023 Jan-Apr | Growth rate | 2022 market share | 2023 market share |
S. Korea | 2,736 | 2,250 | -17.8% | 51.6% | 47.9% |
US | 1,254 | 943 | -24.8% | 23.6% | 20.1% |
China | 438 | 1.145 | 161.4% | 8.3% | 24.4% |
Japan | 551 | 138 | -75.0% | 10.4% | 2.9% |
Europe | 286 | 207 | -27.6% | 5.4% | 4.4% |
Others | 42 | 16 | -61.9% | 0.8% | 0.3% |
Total | 5,307 | 4,699 | -11.5% | 100% | 100% |
“In China, waar de verkoop van commerciële waterstofvoertuigen zich blijft herstellen, is de FCEV-markt in opwaartse richting gedraaid.”
De Chinese fabrikant van waterstoftrucks Foton zag een groei van 81,1% jaar-op-jaar, terwijl Hyundai ook eenheden van zijn Elec City H2-bus verkocht, volgens SNE (zonder te specificeren hoeveel).
Zoals te zien is in de tabel hieronder, produceerde Hyundai meer dan de helft van alle verkochte FCEV’s in de eerste vier maanden van dit jaar, ondanks het feit dat het 21,6% minder eenheden verkocht dan in dezelfde periode in 2022.
Global FCEV sales volumes from Jan to Apr 2023 (by manufacturer)
Manufacturer | 2022 Jan-Apr | 2023 Jan-Apr | Growth rate | 2022 market share | 2023 market share |
Hyundai | 3,068 | 2,405 | -21.6% | 57.8% | 51.2% |
Toyota | 1,599 | 1,149 | -28.1% | 30.1% | 24.5% |
Foton | 111 | 201 | 81.1% | 2.1% | 4.3% |
Others | 529 | 944 | 78.4% | 10.0% | 20.1% |
Total | 5,307 | 4,699 | -11.5% | 100% | 100% |
De verkoop van Toyota’s Mirai [brandstofcelauto] op 1.149 eenheden, een daling van 28,1% j-o-j, bedroeg de kloof in marktaandeel tussen Hyundai Motors en Toyota 26,7%,” aldus SNE.
2022 was een relatief goed jaar was voor FCEV’s, waarbij het International Energy Agency vorige maand meldde dat de verkoop in 2022 met 40% steeg ten opzichte van 2021 – een totaal van meer dan 72.000 voertuigen.
In 2022 werden er daarentegen meer dan tien miljoen niet waterstof-elektrische voertuigen verkocht – een stijging van 55% ten opzichte van 2021 – waarvan iets minder dan 30% plug-in hybrides waren.